neděle, 21. 12. 2025
Motor jen pro vyvolené? Mercedes utahuje kohoutky a děsí McLaren s Williamsem

Motor jen pro vyvolené? Mercedes utahuje kohoutky a děsí McLaren s Williamsem

Sezóna 2025 je za námi, Lando Norris je mistrem světa, ale v zákulisí už se hraje vysoká hra o rok 2026. Tehdy přijdou nová pravidla a v paddocku se hlasitě mluví o tom, že Mercedes opět postavil motor, který bude drtit konkurenci. Jenže stáj z Brackley teď poslala svým zákazníkům jasný vzkaz: Ne pro všechny bude místo.


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 21. 12. 2025
  • , zdroj fotky: F1

  • Méně zákazníků: Mercedes potvrdil, že od roku 2026 sníží počet týmů, kterým dodává motory.
  • Supermotor: Spekuluje se, že nová pohonná jednotka Mercedesu bude dominantní, takže o ni bude rvačka.
  • Konec čtyřky: Aktuálně zásobují sebe, McLaren, Williams a Alpine. To se změní na maximálně 2 až 3 týmy.
  • Logistika a vývoj: Důvodem je náročná výroba a potřeba uzamknout design dílů dříve, což při čtyřech týmech brzdí vývoj.
  • Ohrožený šampion: McLaren jako čerstvý mistr světa může mít problém, pokud by musel hledat nového dodavatele.

Ze čtyř na dva?

Aktuálně Mercedes dodává své pohonné jednotky čtyřem stájím… svému továrnímu týmu, McLarenu, Williamsu a Alpine. To je polovina startovního roštu (když nepočítáme nováčka Cadillac). Šéf týmu Toto Wolff ale potvrdil, že to chce změnit.

„Naše aktuální nastavení je takové, že v příštím cyklu snížíme počet týmů, kterým budeme dodávat,“ řekl Wolff pro oficiální kanál F1. Na otázku, jaký je ideální počet, odpověděl: „Hádám, že mezi dvěma a třemi. Takže když zvážíme všechna pro a proti, do budoucna už to nebudou čtyři týmy.“

Méně dat, méně starostí

Hywel Thomas, ředitel divize pohonných jednotek Mercedesu, vysvětlil důvody. Více týmů sice znamená více dat a kilometrů, což je super pro spolehlivost, ale logisticky je to noční můra.

„Musíme vyrobit spoustu hardwaru. A musíme dělat některá rozhodnutí dříve,“ vysvětlil Thomas. Když dodáváte tolika týmům, musíte dříve "zmrazit" vývoj a začít vyrábět, abyste stihli dodat motory všem. S méně zákazníky může Mercedes vyvíjet déle a riskovat s agresivnějším designem, což může být v nové éře klíčové.

Černý Petr pro Alpine?

Pro týmy jako McLaren nebo Williams je to varování. Pokud má Mercedes opravdu v rukávu „zlatý motor", nikdo o něj nechce přijít. Nejvíce ohrožený je pravděpodobně Alpine, který už dříve naznačoval, že by se mohl stát zákaznickým týmem, ale s tímto oznámením se jejich možnosti zužují. A McLaren? Byla by ironie, kdyby mistrovský tým musel hledat motor jinde, třeba u Hondy nebo Audi.

Šampion je zpět! Marc Márquez oznámil datum návratu do sedla

další zajímavé články