- Petr Zajíc ,
- 21. 12. 2025
Sezóna 2025 je za námi, Lando Norris je mistrem světa, ale v zákulisí už se hraje vysoká hra o rok 2026. Tehdy přijdou nová pravidla a v paddocku se hlasitě mluví o tom, že Mercedes opět postavil motor, který bude drtit konkurenci. Jenže stáj z Brackley teď poslala svým zákazníkům jasný vzkaz: Ne pro všechny bude místo.
Aktuálně Mercedes dodává své pohonné jednotky čtyřem stájím… svému továrnímu týmu, McLarenu, Williamsu a Alpine. To je polovina startovního roštu (když nepočítáme nováčka Cadillac). Šéf týmu Toto Wolff ale potvrdil, že to chce změnit.
„Naše aktuální nastavení je takové, že v příštím cyklu snížíme počet týmů, kterým budeme dodávat,“ řekl Wolff pro oficiální kanál F1. Na otázku, jaký je ideální počet, odpověděl: „Hádám, že mezi dvěma a třemi. Takže když zvážíme všechna pro a proti, do budoucna už to nebudou čtyři týmy.“
Hywel Thomas, ředitel divize pohonných jednotek Mercedesu, vysvětlil důvody. Více týmů sice znamená více dat a kilometrů, což je super pro spolehlivost, ale logisticky je to noční můra.
„Musíme vyrobit spoustu hardwaru. A musíme dělat některá rozhodnutí dříve,“ vysvětlil Thomas. Když dodáváte tolika týmům, musíte dříve "zmrazit" vývoj a začít vyrábět, abyste stihli dodat motory všem. S méně zákazníky může Mercedes vyvíjet déle a riskovat s agresivnějším designem, což může být v nové éře klíčové.
Pro týmy jako McLaren nebo Williams je to varování. Pokud má Mercedes opravdu v rukávu „zlatý motor", nikdo o něj nechce přijít. Nejvíce ohrožený je pravděpodobně Alpine, který už dříve naznačoval, že by se mohl stát zákaznickým týmem, ale s tímto oznámením se jejich možnosti zužují. A McLaren? Byla by ironie, kdyby mistrovský tým musel hledat motor jinde, třeba u Hondy nebo Audi.
Šampion je zpět! Marc Márquez oznámil datum návratu do sedla