neděle, 03. 08. 2025
Rozkol uvnitř Red Bullu. Porsche nebylo vítané, Horner šel proti většině

Rozkol uvnitř Red Bullu. Porsche nebylo vítané, Horner šel proti většině

Christian Horner měl na Red Bull zásadní vliv, a to nejen jako stratég, ale i jako ten, kdo určoval směr. Jeho odmítnutí spolupráce s Porsche prý narazilo u rakouských šéfů. Dnes už je pryč a tým kráčí do roku 2026 s vlastním motorem a ve spolupráci s Fordem. A otázka visí ve vzduchu: nebudou toho litovat?


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 03. 08. 2025
  • , zdroj fotky: Red Bull Racing

Vítězství bez Hornera, ale napětí nezmizelo

Na první pohled to v Belgii bez něj fungovalo. Max Verstappen ovládl Sprint, Yuki Tsunoda zajel nejlepší kvalifikaci sezony. Nový lídr Laurent Mekies se ukázal jako klidný organizátor, který se dokonce objevil v pohostinské zóně Mercedesu… něco, co by si Horner pravděpodobně nikdy nedovolil.

Martin Brundle sice poznamenal, že Horner musel být „velmi smutný, že u toho nebyl“, ale samotný Red Bull navenek působil stabilně. Pod povrchem však stále rezonují dřívější rozhodnutí. A jedno z nich je podle novináře Craiga Slatera klíčové.

Porsche? Ne, díky. Horner zvolil jinou cestu

Slater připomněl, že Horner během své éry několikrát šel proti očekávání: „Odolal tlaku a nepodepsal spolupráci s Porsche, přestože o ni rakouská strana stála.“ Místo toho vytvořil projekt Red Bull Powertrains a spojil se s Fordem, což se stalo základem nové motorizace od sezony 2026.

Smrt Dietricha Mateschitze však změnila mocenskou mapu. Do popředí se dostal Oliver Mintzlaff z centrály v Salcburku a vliv Helmut Marka, napojeného na rodinu Verstappenových, začal růst. Bojové linie byly vytyčeny.

Ford místo Porsche. Odvážný projekt, nebo risk?

Red Bull teď sází na vlastní pohonnou jednotku ve spolupráci s Fordem. Právě ta bude od roku 2026 srdcem nového technického balíčku, kde motory budou zahrnovat více elektrické energie než kdy dřív a rozhodne především kvalita vývoje baterií a hybridního systému.

Zatímco Mercedes, Ferrari či Audi mají s vývojem pohonných jednotek dekády zkušeností, Red Bull v této oblasti staví téměř od nuly. I když přetáhli řadu odborníků z Mercedesu, zkušenosti prostě chybí.

Brundle sice při návštěvě továrny pochválil infrastrukturu, ale upozornil: „To, že máte pěknou budovu, ještě neznamená, že postavíte rychlý motor.“

Mohli mít Porsche. Teď mají nejistotu

V zákulisí se už měsíce šeptá, že právě kvalita motoru může v roce 2026 rozhodnout o tom, kdo ovládne novou éru Formule 1. Mercedes je považován za favorita. A spekuluje se, že právě díky tomu by mohl Wolff získat Verstappena, pokud by Red Bull zaostal (byť se Max prozatím rozhodl v Red Bullu zůstat). 

Otázka zní: bylo Hornerovo rozhodnutí správné? Nebo naopak vedlo k tomu, že Red Bull ztratil klíčového partnera, který mohl zajistit stabilní a silnou motorizaci? Tým se rozhodl věřit vlastním silám. Až výsledky roku 2026 ukážou, zda šlo o mistrovský tah, nebo osudovou chybu.

Je rozhodnuto a stáje Mercedes i Aston ostrouhaly: Čtyřnásobný šampion Verstappen nikam nejde

další zajímavé články