- Petr Zajíc ,
- 03. 08. 2025
Christian Horner měl na Red Bull zásadní vliv, a to nejen jako stratég, ale i jako ten, kdo určoval směr. Jeho odmítnutí spolupráce s Porsche prý narazilo u rakouských šéfů. Dnes už je pryč a tým kráčí do roku 2026 s vlastním motorem a ve spolupráci s Fordem. A otázka visí ve vzduchu: nebudou toho litovat?
Na první pohled to v Belgii bez něj fungovalo. Max Verstappen ovládl Sprint, Yuki Tsunoda zajel nejlepší kvalifikaci sezony. Nový lídr Laurent Mekies se ukázal jako klidný organizátor, který se dokonce objevil v pohostinské zóně Mercedesu… něco, co by si Horner pravděpodobně nikdy nedovolil.
Martin Brundle sice poznamenal, že Horner musel být „velmi smutný, že u toho nebyl“, ale samotný Red Bull navenek působil stabilně. Pod povrchem však stále rezonují dřívější rozhodnutí. A jedno z nich je podle novináře Craiga Slatera klíčové.
Slater připomněl, že Horner během své éry několikrát šel proti očekávání: „Odolal tlaku a nepodepsal spolupráci s Porsche, přestože o ni rakouská strana stála.“ Místo toho vytvořil projekt Red Bull Powertrains a spojil se s Fordem, což se stalo základem nové motorizace od sezony 2026.
Smrt Dietricha Mateschitze však změnila mocenskou mapu. Do popředí se dostal Oliver Mintzlaff z centrály v Salcburku a vliv Helmut Marka, napojeného na rodinu Verstappenových, začal růst. Bojové linie byly vytyčeny.
Red Bull teď sází na vlastní pohonnou jednotku ve spolupráci s Fordem. Právě ta bude od roku 2026 srdcem nového technického balíčku, kde motory budou zahrnovat více elektrické energie než kdy dřív a rozhodne především kvalita vývoje baterií a hybridního systému.
Zatímco Mercedes, Ferrari či Audi mají s vývojem pohonných jednotek dekády zkušeností, Red Bull v této oblasti staví téměř od nuly. I když přetáhli řadu odborníků z Mercedesu, zkušenosti prostě chybí.
Brundle sice při návštěvě továrny pochválil infrastrukturu, ale upozornil: „To, že máte pěknou budovu, ještě neznamená, že postavíte rychlý motor.“
V zákulisí se už měsíce šeptá, že právě kvalita motoru může v roce 2026 rozhodnout o tom, kdo ovládne novou éru Formule 1. Mercedes je považován za favorita. A spekuluje se, že právě díky tomu by mohl Wolff získat Verstappena, pokud by Red Bull zaostal (byť se Max prozatím rozhodl v Red Bullu zůstat).
Otázka zní: bylo Hornerovo rozhodnutí správné? Nebo naopak vedlo k tomu, že Red Bull ztratil klíčového partnera, který mohl zajistit stabilní a silnou motorizaci? Tým se rozhodl věřit vlastním silám. Až výsledky roku 2026 ukážou, zda šlo o mistrovský tah, nebo osudovou chybu.
Je rozhodnuto a stáje Mercedes i Aston ostrouhaly: Čtyřnásobný šampion Verstappen nikam nejde