- Jan Matas ,
- 14. 04. 2025
Sezona Formule 1 2025 je tady a přináší nejen kompletní porci 24 závodů, ale i nevídané změny v jezdeckých sestavách. Kdy a kde se závodí, kde fandit a kdo letos překvapí? Máme pro vás vše na jednom místě.
Sedminásobný mistr světa Hamilton poprvé v červené kombinéze Ferrari, Verstappen s novým parťákem Lawsonem a nováček Antonelli v Mercedesu. To není sen, to je realita sezony 2025. Závodní svět se otřásl v základech ještě před prvním výjezdem z boxů – a právě proto je letošní ročník tak výjimečný.
Změn je opravdu mnoho, ať už jde o jezdce, týmy nebo samotný formát víkendů. Sprinty, bodování, návrat Austrálie na úvod sezony – všechno máte přehledně níže.
Formule 1 letos zavítá na 24 okruhů po celém světě. Sezona začala 16. března v Austrálii a vyvrcholí 7. prosince v Abu Dhabi. Sprintové víkendy se konají v Číně, Miami, Belgii, USA (Austin), Brazílii a Kataru.
Datum | Velká cena | Okruh |
---|---|---|
16. 3. 2025 | Austrálie | Melbourne |
23. 3. 2025 | Čína (SPRINT) | Šanghaj |
6. 4. 2025 | Japonsko | Suzuka |
13. 4. 2025 | Bahrajn | Sakhir |
20. 4. 2025 | Saúdská Arábie | Džidda |
4. 5. 2025 | Miami (SPRINT) | Miami |
18. 5. 2025 | Emilia Romagna | Imola |
25. 5. 2025 | Monako | Monte Carlo |
1. 6. 2025 | Španělsko | Barcelona |
15. 6. 2025 | Kanada | Montreal |
29. 6. 2025 | Rakousko | Spielberg |
6. 7. 2025 | Velká Británie | Silverstone |
27. 7. 2025 | Belgie (SPRINT) | Spa-Francorchamps |
3. 8. 2025 | Maďarsko | Hungaroring |
31. 8. 2025 | Nizozemsko | Zandvoort |
7. 9. 2025 | Itálie | Monza |
21. 9. 2025 | Ázerbájdžán | Baku |
5. 10. 2025 | Singapur | Marina Bay |
19. 10. 2025 | USA (SPRINT) | Austin |
26. 10. 2025 | Mexiko | Mexico City |
9. 11. 2025 | Brazílie (SPRINT) | Sao Paulo |
22. 11. 2025 | Las Vegas | Strip |
30. 11. 2025 | Katar (SPRINT) | Losail |
7. 12. 2025 | Abu Dhabi | Yas Marina |
Bod za nejrychlejší kolo zrušen.
Sprintové závody bodují 8 nejlepších jezdců (8–1 bod).
Klasické závody bodují prvních 10 (25–1 bod).
Sprinty se jedou v pátek kvalifikace, v sobotu sprint a kvalifikace GP, neděle hlavní závod.
Kdo je kde? Přestupová bomba i návraty legend
Letos vidíme zcela nové složení týmů. Mezi největší změny:
Hamilton z Mercedesu do Ferrari
Sainz z Ferrari do Williamsu
Antonelli (nováček) v Mercedesu
Lawson povýšil do Red Bullu (kde ho po 2 závodech nahradil Tsunoda)
Perez po 13 letech mimo F1
Ocon u Haasu, Doohan u Alpine
Sauber má nově Hülkenberga a Bortoleta
Pouze McLaren a Aston Martin neměnily jezdeckou sestavu.
TV přenosy: Nova Sport 5 a 6 (dostupné přes Oneplay, Skylink)
Online: oficiální platforma F1 TV (placený livestream)
Závěrem – F1 2025 slibuje elektrizující sezonu
Když spojíte přestup Hamiltona, mladé pušky jako Antonelli nebo Hadjar a náročný kalendář se sprinty, vzniká mix, který by mohl otřást samotnými základy šampionátu. Ať fandíte komukoli, připoutejte se. Rok 2025 bude stát za to.
Pořadí | Jezdec | Tým | Body |
---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | 77 |
2. | Oscar Piastri | McLaren | 74 |
3. | Max Verstappen | Red Bull | 69 |
4. | George Russell | Mercedes | 63 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | 32 |
6. | Andrea Kimi Antonelli | Mercedes | 30 |
7. | Lewis Hamilton | Ferrari | 25 |
8. | Alexander Albon | Williams | 18 |
9. | Esteban Ocon | Alpine | 14 |
10. | Lance Stroll | Aston Martin | 10 |
11. | Pierre Gasly | Alpine | 6 |
12. | Nico Hülkenberg | Sauber | 6 |
13. | Oliver Bearman | Haas | 6 |
14. | Júki Cunoda | Red Bull | 5 |
15. | Isack Hadjar | Racing Bulls | 4 |
16. | Carlos Sainz | Williams | 1 |
Pořadí | Tým | Body |
---|---|---|
1. | McLaren | 151 |
2. | Mercedes | 93 |
3. | Red Bull | 71 |
4. | Ferrari | 57 |
5. | Haas | 20 |
6. | Williams | 19 |
7. | Aston Martin | 10 |
8. | Racing Bulls | 7 |
9. | Alpine | 6 |
10. | Sauber | 6 |
Oscar Piastri proměnil pole position v triumf, ale lehké to nebylo. Bahrajn přinesl bitvu nejen mezi piloty, ale i s technikou. Russell bojoval s DRS, Norris s Leclercem… a Verstappen? Ten nyní jen přežíval.
McLaren nad pouští: Australská jízda bez prachu na brýlíchOscar Piastri přistál v Bahrajnu s jasným cílem, jímž bylo potvrdit, že kvalifikace nebyla náhoda. A přesně to udělal. Australan si dojel pro druhé letošní vítězství a čtvrtý triumf v kariéře, přičemž v čele závodu působil stejně klidně jako pouštní velbloud u oázy.
McLaren má díky tomu další důvod k radosti, a to a nejen kvůli bodům. Zatímco Norris dál vede šampionát, Piastri mu začíná dýchat na záda. V Bahrajnu se tým z Wokingu ukázal jako jediný skutečný tahoun letošní sezony.
Russell: Boj s časem, Norrisem a vlastní technikou
George Russell prožil závod jako z učebnice dramatu. Přestože se po startu skvěle posunul na druhé místo, závěr se pro něj změnil v noční můru. Trable s transpondérem, podezření na DRS a hlavně zezadu dorážející Lando Norris.
„Bylo to o nervy. Když nevíte, jestli vám vůz vydrží do cíle, každé kolo je věčnost,“ přiznal později britský pilot. A i když se po závodě mluvilo o vyšetřování, druhou příčku nakonec uhájil… o pár metrů, ale uhájil.
Norris opět na bedně. Verstappen? Tentokrát jen ve stínuLando Norris znovu ukázal, proč je lídrem šampionátu. I když startoval až ze šestého místa a dostal pětivteřinový trest za špatné postavení na startu, nevzdal to. Probojoval se zpět na třetí místo a zůstává nejstabilnějším jezdcem sezony – čtyři závody, čtyři pódia.
Naopak Max Verstappen byl tentokrát jen jménem v poli. Potýkal se s potížemi s ovladatelností vozu, brzy se propadl a šesté místo bylo maximem. „Auto nejelo, jak by mělo,“ stěžoval si do radia.
Výsledky s příchutí překvapení
Vzhledem k vývoji sezony zůstává McLaren dominantní silou, a pokud se Mercedes bude nadále zlepšovat, čeká nás možná nejnapínavější ročník poslední dekády.
Když se ve 22. kole vřítili do boxů, šlo na pár sekund o víc než jen o nové pneumatiky. Max Verstappen zablokoval Landa Norrise tak těsně, že Brit skončil na trávě. Ani to ale nezastavilo suveréna, který znovu dojel první.
Na Vypuštěný býk se nezastavil. Suzuka opět padla MaxoviSobotní kvalifikace byla těsná, ale podle očekávání. Verstappen si urval pole position a na záda mu dýchal Norris. A jakmile zazněl startovní gong, nizozemský predátor nepustil vedení z ruky.
Suzuka letos divočinu nenabídla. Fanoušci se většinu závodu mohli uvelebit, nalít si čaj a sledovat, jak si elita bez většího odporu drží pozice.
Tvrdé lokty v boxech: Verstappen vs. Norris
Ve 22. kole to ale zaskřípalo. Oba lídři zamířili na výměnu. McLaren byl o chloupek rychlejší, a Norris tak mířil ven vedle Verstappena. Jenže ten neuhnul. Nezpomalený Red Bull natlačil britského rivala až na trávník.
„Max mě prostě vytlačil,“ znělo rozčileně z Norrisova rádia.
„Nevyjel jsem vůbec nikam, on sám zajel mimo,“ kontruje Verstappen.
Po závodě už byli všichni klidnější. Norris s úsměvem uznal: „Bylo to na hraně, ale je to Max. Nečekám od něj žádné dárky.“ Expertka BBC Alice Powellová dala zapravdu Verstappenovi. „Byl vpředu, Norris měl ustoupit.“ Ani traťoví komisaři žádné provinění neshledali.
Pódium bez překvapení, Antonelli s nejrychlejším kolemZbytek závodu byl návratem do formálního pořádku. Antonelli se sice krátce ukázal ve vedení, ale pak opět ustoupil zkušenějším. Elitní šestka dojela přesně tak, jak startovala.
Lewis Hamilton si připsal jediný skok mezi desítkou, když přeskočil Hadjara.
Red Bull drží jen Max, McLaren sbírá body jako tým
Zatímco Max dělá Red Bullu jméno, druhé auto opět selhalo. Domácí premiéra Júkiho Cunody nedopadla slavně. Dvanácté místo je mimo bodované pozice. Red Bull tak ve statistikách drží pouze jeden motor – ten Verstappenův.
McLaren si naopak jede svoje. Oba piloti na pódiu, týmové body přibývají. „Byl to dobrý víkend, i když ne vítězný. Red Bull se zlepšil. Musíme makat ještě víc,“ zhodnotil Norris.
Závěrečný dojezd: Jeden Verstappen vládne všemTři závody, tři různí vítězové, ale v Suzuce se všechno zase vrátilo do starých známých kolejí. Verstappen se nedívá napravo ani nalevo. Nezastaví ho ani týmová strategie soupeře, ani stébla trávy pod koly Norrise.
A fanoušci? Ti se můžou začít ptát: Vrátil se starý Max, nebo nikdy neodešel?
Stoupající vlhkost, třpytivá světla Šanghaje a ohlušující motorový řev: právě v takové atmosféře proplul Oscar Piastri až k triumfu. Historický double McLarenu však zastínilo hořké vystřízlivění Ferrari, jež po diskvalifikaci obou vozů odešlo s prázdnou.
Jubilejní double McLarenu a diskvalifikace rudých vozůMcLaren v Šanghaji ukázal dravost, kterou se jeho vozy pyšní. A výsledek? Padesátý double v historii týmu – symbol hrdé tradice a známka toho, že stáj z Wokingu je připravena znovu bojovat o vrchol.
Za volantem oranžových monopostů měli všechno ve svých rukou Oscar Piastri a Lando Norris. Zatímco Australan po startu z pole position nikomu nedal šanci, britský kolega uhájil druhé místo i přes dramatické potíže s brzdami.
Kdepak je rudé štěstí?
Ferrari se od začátku sezony pokouší najít ztracenou spolehlivost i rychlost. Zdálo se, že Šanghaj bude místem obratu: „Doufám, že tím začal můj útok na titul,“ řekl po závodě nadšený Piastri, ale podobné ambice měli přece i muži ve skafandrech s logem vzpínajícího se koně. Jenže realita byla tentokrát krutá.
Jejich vozy se sice v jednu chvíli pohybovaly před Red Bullem Maxe Verstappena, ale – jak se ukázalo několik hodin po dojetí – Ferrari tentokrát prohrálo s předpisy. Diskvalifikace způsobená „tenčí podlahou vpředu“ u Hamiltonova vozu a „nedostatečnou hmotností monopostu“ u Leclerca nakonec převážila nad jakýmkoli bodovým ziskem.
Lehčí neznamená rychlejší (když přijde kontrola)Snaha dostat z auta maximum je ve formuli 1 běžná. Kde lze ušetřit váhu, tam se ušetří. Ale existují striktní mantinely a v Šanghaji se ukázalo, že Ferrari i Alpine (Gaslyho případ) přetáhly pomyslnou hraniční čáru.
„Tým uznal, že neexistovaly žádné polehčující okolnosti a že se jednalo o jeho chybu,“ znělo z komuniké Scuderie, jež se tím vzdala jakýchkoli námitek. A tak se rázem uvolnily vyšší příčky pro ty, kdo dodrželi pravidla.
Nadvláda oranžových, jistota stříbrných
Po tomhle závodě byste čekali, že se budou v McLarenu jen radovat, ale druhý muž v cíli měl namále. Norrisova výpověď hovoří jasně: „Měl jsem velké problémy s brzdami, kluci si fakt mákli, aby auto vydrželo až do konce.“
V těsném závěsu se pohybovali Russell a Verstappen, přičemž britský pilot Mercedesu zase dokázal, že stabilita a trpělivost jsou cennější než horká krev.
Bitva pokračuje v SuzuceNež se nadějeme, kolotoč F1 se přesune na legendární trať do japonské Suzuky. Svébytná dráha plná rychlých šikan a proměnlivého počasí prověří, jestli Piastri, Norris a McLaren opravdu rozjeli novou éru, nebo se proti nim znovu zvedne síla Mercedesu a Red Bullu. A co teprve Ferrari – napraví rudá stáj svou reputaci, anebo se zapíše dalším průšvihem do kroniky selhání?
Lewis Hamilton poprvé oblékl barvy Ferrari v ostrém závodě a jeho australská premiéra přinesla především důležitá ponaučení. Největší problém? Komunikace se závodním inženýrem Riccardem Adamim, která ovlivnila strategii i tempo na trati.
Závod, který mohl být lepšíAustralská Grand Prix 2025 nabídla vše – dramatické momenty, chaotické počasí i tvrdé nárazy do bariér. Čtyři vozy skončily už předčasně, zatímco Lewis Hamilton bojoval s novým prostředím. Výsledné umístění? Celkem nelichotivé desáté místo…
Co se stalo? Hamilton se dlouho držel na osmém místě, ale díky změně počasí a výjezdu safety caru se na okamžik dostal do čela. Jenže pit stop ho poslal zpět do středu pole. Ztracené body však nebyly jen otázkou smůly – svůj podíl na tom měla i ne zcela hladká komunikace s jeho novým závodním inženýrem.
Ferrari mluví jinou řečí
Jedním z klíčových faktorů, který ovlivnil Hamiltonův výkon, byl přechod na nový systém práce ve Ferrari. U Mercedesu byl zvyklý na dlouholetou spolupráci s inženýrem Petem Bonningtonem, zatímco ve Ferrari nyní musí sehrát nový orchestr s Riccardem Adamim. A zatím to trochu skřípe.
Během závodu byly slyšet Hamiltonovy rádiové zprávy, kdy žádal tým, aby mu dal volnější ruku: „Učím se auto za jízdy, kámo, nech mě na pokoji s DRS, to není problém.“
Tento komentář napovídá, že Adami se snaží Hamiltonovi dávat podrobnější instrukce, než na jaké byl Brit zvyklý. Italský tým tradičně komunikuje podrobněji, zatímco Hamilton preferuje stručnost a větší autonomii.
Kdyby Ferrari naslouchalo…Jedním z momentů, které mohly závod zcela změnit, byla situace kolem počasí. Kdyby Hamilton a Adami lépe sladili strategii, mohl Hamilton reagovat dříve na změnu podmínek a zajet do boxů v lepší moment. Místo toho Ferrari váhalo a nakonec špatně načasovalo zastávky pro oba své jezdce – nejen pro Hamiltona, ale i pro Charlese Leclerca.
A není to jen problém nováčka ve stáji. I Leclerc se během závodu ozval s podobnou výtkou: „Nechte mě soustředit se na jízdu, nemluvte tolik!“
Zdá se, že Ferrari musí najít lepší rovnováhu mezi přehnaným koučováním a ponecháním jezdcům větší svobody.
Hamiltonova výzva: Nastavit si pravidla
Lewis Hamilton je sedminásobný mistr světa, který nepotřebuje slyšet každou drobnost z boxů. Jeho síla spočívá v instinktivním rozhodování na trati, což dokázal v nespočtu dramatických závodů. Pokud se Ferrari přizpůsobí jeho stylu, mohou společně vytvořit smrtící kombinaci.
Ferrari má rychlý vůz a Hamilton zkušenosti, které mohou přinést titul. Jenže úvod sezony příliš příjemných momentů nepřinesl, a tak se místo nějaké vzpruhy jen zvedl tlak, který je nejen na Hamiltona, ale i celou italskou stáj vyvíjen.
Výsledky Velké ceny Austrálie 2025 (Melbourne, Albert Park)