čtvrtek, 18. 12. 2025
„Hraj si na řidiče, ne na inženýra!“ Ex-šéf Ferrari drsně zchladil Hamiltona

„Hraj si na řidiče, ne na inženýra!“ Ex-šéf Ferrari drsně zchladil Hamiltona

Příchod Lewise Hamiltona do Ferrari měl být pohádkou, zatím je to ale spíše lekce z pokory. Britský šampion se snaží tým posunout svými podrobnými technickými analýzami, jenže bývalý šéf Scuderie Maurizio Arrivabene mu vzkázal, že tudy cesta nevede. Podle něj Hamilton dělá stejnou chybu jako kdysi Sebastian Vettel. Plete se do řemesla inženýrům, což prý vždycky věští katastrofu.


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 18. 12. 2025
  • , zdroj fotky: Scuderia Ferrari HP

  • Lewis Hamilton zasílá týmu Ferrari podrobné technické zprávy o vývoji vozu
  • Maurizio Arrivabene tento přístup kritizuje a srovnává ho s neúspěšnou érou Vettela
  • Podle bývalého šéfa by se jezdec neměl stavět do role technického oddělení
  • Hamilton řeší detaily od motoru až po zavěšení, což v Maranellu vyvolává napětí
  • Současné vedení Ferrari se snaží situaci uklidnit a mluví o „dobré spolupráci“

Příliš mnoho iniciativy škodí

Lewis Hamilton je zvyklý na precizní systém z Mercedesu, kde jeho slovo mělo obrovskou váhu. Ve Ferrari se pokouší o totéž. „Po prvních závodech jsem týmu poslal kompletní zprávu. Mluvil jsem o motoru, o zavěšení, o problémech, které s tímhle autem mám,“ přiznal Lewis. Během letní pauzy přidal další dva obsáhlé dokumenty. Jenže v Itálii narazil na jinou mentalitu.

Maurizio Arrivabene, který Ferrari vedl v letech 2014 až 2019, v tom vidí obrovské riziko. Pamatuje si totiž, jak podobně se choval Sebastian Vettel. Ten také posílal podklady, psal zprávy a chtěl řešit všechno. Výsledek? Podle Arrivabeneho byly tyto materiály „téměř k ničemu“.

Ševče, drž se svého kopyta

Arrivabeneho hodnocení je neúprosně upřímné. „Jakmile se jezdec začne stavět do role inženýra, je to konec. Pak je to opravdu u konce,“ varuje. Podle něj může jezdec nabídnout pocit ze simulátoru nebo zpětnou vazbu z trati, ale neměl by se snažit suplovat technické oddělení. Ďábel se podle něj skrývá v detailech, kterým rozumí jen inženýři u počítačů, ne pilot v kokpitu.

Tato „inženýrská mánie“ jezdců prý jen tříští pozornost týmu. Zatímco Hamilton se snaží být užitečný a otevřít konkrétní témata pro vývoj roku 2026, stará garda Ferrari to vnímá jako signál, že jezdec týmu dostatečně nedůvěřuje.

Ferrari: Místo, kde i dobrý úmysl narazí

Současný šéf inženýrů Matteo Togninalli se sice snaží situaci mírnit a tvrdí, že vztah s Hamiltonem je „mnohem méně napjatý, než se zdá“, ale Arrivabeneho slova jasně ukazují, jak hluboko je v Maranellu zakořeněná hrdost na vlastní technickou práci.

Pro Hamiltona je to složitá situace. Pokud chce Ferrari skutečně změnit k obrazu svému, musí najít balanc mezi tím, být lídrem, a tím, aby nepůsobil jako někdo, kdo chce italským inženýrům vysvětlovat, jak se staví formule. Historie Vettela i Alonsa ukazuje, že ve Ferrari i ti největší šampioni často pohořeli právě na tom, že chtěli víc, než jim bylo dovoleno.

Alpine, nebo Aston Martin? Padlý šéf Red Bullu chystá obří nákup

další zajímavé články