- Petr Zajíc ,
- 24. 05. 2025
Závodník, který navenek působí jako ztělesnění klidu a vyrovnanosti. Realita je však jiná. Vedoucí muž letošního šampionátu F1 Oscar Piastri otevřeně přiznává, že nervozita je jeho pravidelným spolujezdcem.
Fanoušci Formule 1 mají jasno – Oscar Piastri je synonymem klidu a vyrovnanosti. Australan svými krátkými rádiovými zprávami a ledovým výrazem vytváří dojem jezdce, kterého nic nerozhodí. Ve skutečnosti ale pod jeho přilbou panuje úplně jiná situace.
„Mnoho lidí si myslí, že jsem klidný a chladný, protože to tak asi zvenku vypadá,“ říká Piastri. „Ale pravda je, že jsem nervózní před každým tréninkem, před každou kvalifikací a obzvlášť před startem závodu. Myslím, že je to úplně přirozené,” svěřil se webu Eurosport.
Cesta na vrchol: od snu k cíli
Piastriho cesta do světa Formule 1 nebyla pouhou jízdou po hladkém asfaltu. Když v roce 2014 poprvé vkročil na evropské závodní okruhy, otevřel se před ním oceán nejistoty i nekonečných možností. „Věděl jsem, že pokud chci dosáhnout hvězd, musím nejprve překonat celý svět,“ vzpomíná dnes.
Opustit domov znamenalo vzdát se všeho známého – rodiny, přátel, míst, která formovala jeho mládí. Ale právě tento krok do neznáma odhalil jeho skutečný potenciál. „Až když jsem stanul na prahu Formule 3, uvědomil jsem si, že Formule 1 už není jen vzdáleným snem. Najednou jsem pochopil, že je to skutečný cíl, který mohu dosáhnout vlastníma rukama,“ líčí Piastri s pohledem upřeným daleko za obzor své závodní kariéry.
Na trati v Imole, kde měl Piastri ideální příležitost rozšířit vedení v šampionátu, však přišla chyba. „Myslel jsem si, že Verstappen nemůže jet v první zatáčce po vnější straně. Brzdil jsem dříve, než jsem musel, a on mě překvapil,“ přiznává otevřeně.
Závod nakonec vyhrál právě Verstappen a Piastri se musel spokojit se třetím místem. Pro lídra šampionátu už dnes není pódium důvodem k oslavám, což jen ukazuje, jak moc se během 53 závodů posunul.
Strategie, která nevyšla. Piastri na špatné straně štěstí
Po nečekané změně pořadí na čele závodu přišla další rána v podobě zmatku ve strategii McLarenu. Podivně načasovaná zastávka v boxech a nešťastný safety car ve chvíli, kdy Australanovi už nezbyly nové pneumatiky, nakonec znamenaly, že ztratil cenné body i půdu pod nohama.
„Strategicky se McLaren asi trochu přepočítal,“ komentoval situaci Karun Chandhok, bývalý jezdec F1. „Byla to škoda, protože Piastri měl jinak závod velmi dobře rozjetý.“
Ačkoli v Imole přišel o část svého náskoku, Oscar Piastri zůstává lídrem šampionátu. Za jeho maskou klidu se skrývá člověk, který se s nervy pere stejně jako každý jiný, ale přesto stále podává výkony hodné budoucího šampiona.
„Být nervózní není nic špatného. Je to připomínka, jak moc vám na tom všem záleží,“ uzavírá Piastri.