středa, 19. 11. 2025
Piastriho sen o titulu se hroutí: Může za to jediné technické rozhodnutí

Piastriho sen o titulu se hroutí: Může za to jediné technické rozhodnutí

Titul mistra světa se mu vzdaluje před očima, a to nikoliv kvůli jezdecké chybě, nýbrž kvůli technickému detailu ukrytému hluboko v útrobách jeho oranžového monopostu. „Bohužel se zdá, že úprava nastavení opět nehraje do karet jeho silným stránkám,“ prozradil novinář Diego Mejia a poodhalil důvod, proč Oscar Piastri v rozhodující fázi sezony 2025 ztrácí dech na týmového kolegu Landa Norrise.


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 19. 11. 2025
  • , zdroj fotky: F1

Když dva dělají totéž, není to totéž

Zatímco stáj McLaren už má oslavy v kapse díky zisku Poháru konstruktérů, v garáži zuří tichá bitva jednotlivců. Ještě nedávno vedl šampionát mladý Australan, avšak nyní se karta obrací. Lando Norris se veze na vlně úspěchu, což potvrdil dokonalým víkendem v Brazílii, pročež si vybudoval náskok 24 bodů. Zbývají pouhé tři závody a Piastriho naděje blednou. Kde se stala chyba? Odpověď se skrývá v telemetrii a způsobu, jakým oba kohouti krotí své stroje v technických pasážích trati.

Problém není v rychlosti na rovinkách, nýbrž v jemné práci s volantem. Expert Diego Mejia v podcastu Pit Pass F1 upozornil na zásadní rozdíl, který se projevuje zejména na okruzích náročných na pneumatiky, jako byly Mexiko či Austin. Piastriho jízdní styl se totiž přestal kamarádit s aktuálním chováním vozu MCL39.

Boj s volantem v pomalých zatáčkách

Rozdíl je patrný pouhým okem, pokud víte, kam se dívat. Zatímco Norris proplouvá zatáčkami s lehkostí, Piastri se s vozem pere. „Lando dokáže auto otočit, aniž by musel tolik kroutit volantem. Nemusí dávat tak velký rejd jako Oscar ve většině pomalých zatáček,“ vysvětlil Mejia.

Tento technický detail má dalekosáhlé následky. Větší úhel natočení kol znamená, že se Piastri dostává do problémů na výjezdech. Vůz má tendenci být neklidný, což vede k smýknutí zádi a ztrátě drahocenných setin sekundy. „Oscarův styl jízdy zkrátka nebyl s aktuální specifikací MCL39 tak efektivní jako ten Landův,“ dodal žurnalista. Je to začarovaný kruh – čím více se jezdec snaží auto do zatáčky „zlomit“, tím hůře se mu z ní vyjíždí.

Osudová volba dílů

Celá situace má přitom kořeny v rozhodnutí, které padlo už v polovině sezony. McLaren tehdy vyvinul nové komponenty zavěšení, jež měly učinit vůz ovladatelnějším. Norris po nich sáhl všemi deseti, zatímco konzervativnější Piastri novinku odmítl. Nyní se zdá, že právě tato volba může být tím jazýčkem na vahách, který rozhodne o majiteli mistrovské trofeje.

Uvnitř týmu se navíc začínají ozývat hlasy, které poněkud snižují váhu Piastriho dřívějších vítězství. Panuje názor, že v první polovině roku nevyhrával proto, že by byl absolutně nejrychlejší, nýbrž proto, že Norris tehdy nedokázal vytěžit z auta maximum. Šéf týmu Andrea Stella se sice snaží vášně tlumit a nařčení z favoritismu odmítá slovy: „Jsou to oba mí synové! Jak byste mohli říct, kterého máte raději?“, avšak řeč čísel je neúprosná. S blížícím se finále v Las Vegas musí Piastri najít způsob, jak zkrotit svůj vůz, jinak se jeho sen o titulu rozplyne v pouštním horku.

Šéf McLarenu: Pokud nás Max porazí, potřesu mu rukou. Hlavně se nesmíme porazit sami

další zajímavé články