- Petr Zajíc ,
- 23. 05. 2025
Tohle už není ten staré dobré Monako, kde po sobotní kvalifikaci stačilo nedělat chybu a dojet v klidu do cíle. FIA letos nařídila povinnou dvouzastávkovou strategii, která má konečně probrat ospalé tempo závodu, v němž se loni za 78 kol odehrála sotva čtyři předjetí.
Žádné šetření gum, žádné defenzivní taktizování. Letos se bude předjíždět v boxech, kombinovat tři různé sady pneumatik a ano, i za deště.
Změna je přímou reakcí na frustraci z minulé sezony, kdy i fanoušci s největší trpělivostí stihli během závodu uvařit oběd, přečíst knihu a ještě usnout.
Současné monoposty jsou na monacké uličky prostě moc široké. A právě proto dostává strategie zcela nový význam. Nebude rozhodovat jen rychlost, ale i načasování, odvaha a čtení vývoje závodu.
Technický šéf Mercedesu Andrew Shovlin očekává, že týmy budou „muset mnohem víc kalkulovat a mnohem méně šetřit“, což je přesně to, co tahle trať potřebuje.
Pozitivně reagují i samotní jezdci. Charles Leclerc, který loni konečně doma prolomil kletbu a vyhrál, si od nového pravidla slibuje „větší vzrušení a šanci, že se něco opravdu stane“.
Jeho bratr Arthur Leclerc navíc dodává, že dvě zastávky donutí piloty jet agresivněji a tlačit na limity, nejen své, ale i pneumatik. A zatímco se Monako stále nebude jezdit jako Spa nebo Suzuka, šance na nepředvídatelný vývoj, podseknutí, ztráty pozic a comebacky zezadu jsou letos výrazně vyšší.
Pirelli navíc upozorňuje na zajímavý vedlejší efekt. Týmy z druhé půlky pole mohou díky čistému vzduchu a odvážné strategii klidně vyskočit o několik míst výš.
V překladu: Davidové mají letos konečně šanci ublížit Goliášům. I když bude kvalifikace dál klíčová, na rozdíl od let minulých se v neděli opravdu vyplatí sledovat celý závod. Dost bylo defilé krásných aut ve slavné kulise, Monako totiž letos konečně dostává šanci být závodem s velkým Z.