- Jan Matas ,
- 31. 03. 2025
Australské peklo odhalilo Ferrari v nelichotivém světle: pomalé auto, špatné strategie a napjaté vysílačky. Před Velkou cenou Číny se vynořil „kritický“ problém v datech Hamiltona a Leclerca.
Když Lewis Hamilton přestupoval k Ferrari, fanoušci snili o červeném monopostu, který bude drtit soupeře jako za Schumacherových časů. Realita roku 2025? Spíš scénář z hororu. Po Velké ceně Austrálie, kde Ferrari posbíralo jen pět bodíků a propadlo se na sedmé místo v poháru konstruktérů – ano, za Sauber! – se v Maranellu rozsvítily varovné signály. A teď před závodem v Číně analýza dat odhalila kritický problém, který by mohl Hamiltona a Leclerca stát další body. Co se to s italskou stájí děje?
Albert Park měl být pro Ferrari novým začátkem, ale místo toho přinesl studenou sprchu. Kvalifikace? Čtvrtá řada – ne přesně triumfální entrée. Závod? Leclerc se sice prodral na páté místo, ale Hamilton uvízl na osmičce a málem ho předběhl i místní klokan. A pak ta strategie – Ferrari nechalo oba jezdce na špatných pneumatikách, když trať osprchoval déšť, a výsledek? Z potenciálního zisku bodů se stal boj o drobky.
Data neodpouštějí: Střední zatáčky jako kryptonit
Analýza po závodě odhalila něco, co by mělo Freda Vasseura budit ze spaní: Ferrari totiž ve středních zatáčkách ztratilo čtyři desetiny. Pro srovnání, Lando Norris zajel pole o devět desetin rychleji než Verstappen v roce 2024 – ostatní zrychlili, jen Ferrari zpomalilo. Je SF-25 horší než loňský vůz? Možná ano, a to je pro Hamiltona, který se spoléhal na červený raketoplán, dost hořká pilulka. Jde o špatnou aerodynamiku, nebo tým jen špatně hledá rovnováhu? Otázka za milion – a odpověď může stát titul.
Když už se zdálo, že nemůže být hůř, přišly napjaté rozhovory mezi Hamiltonem a jeho novým inženýrem Riccardem Adamim. „Říkej mi jen to, co chci slyšet, když se ptám,“ musel Lewis vysvětlovat – a to už po testech v Bahrajnu. Martin Brundle se diví, proč je Hamilton tak „nervózní“, a Peter Windsor kroutí hlavou, že si to nevyřešili dřív. Adami, který kdysi koučoval Vettela, má před sebou výzvu – ale pokud si s Hamiltonem nesednou, může to být další trhlina v týmu. Po letech s Peterem Bonningtonem, kde vše šlapalo jako švýcarské hodinky, je to pro sedminásobného šampiona kulturní šok.
Cesta do Číny: Záchrana, nebo další fiasko?
Ferrari teď míří do Šanghaje s kufry plnými otazníků. Trať v Číně je mix rychlých i středních zatáček – přesně to, co teď odhalí, jestli tým našel řešení, nebo jen lepí díry lepicí páskou. McLaren a Mercedes jsou v poháru konstruktérů na 27 bodech, Red Bull na 18, zatímco Ferrari má ubohých 5.
Ferrari vstoupilo do sezony 2025 s velkými ambicemi. Před Čínou má ovšem šanci ukázat, že úvodní trať v Melbourna byla jen špatným dnem v kanceláři. V opačném případě by zde byl velký problém, který by bylo třeba řešit za pochodu.