- Jan Matas ,
- 20. 01. 2025
Zdá se, že sezona 2025 ve Formuli 1 bude mít v sobě nečekanou dávku dramatu. Lando Norris, který se po triumfální sezoně 2024 pasoval do role horkého favorita na titul, najednou čelí hrozbě, že se mu a jeho týmu McLaren přestane dařit. Důvodem je nenápadné, ale zásadní posunutí mantinelů pravidel, které omezí dosavadní „šedou zónu“ okolo DRS.
Jak fungoval ‚mini DRS‘ a proč to vadilo ostatním
McLaren v roce 2024 vypustil do světa zvláštní aerodynamický detail: drobný pohyb v zadním křídle, který v jistých okamžicích trochu zvyšoval slot, a tím zlepšoval maximální rychlost. Když to FIA nepovažovala za vyloženě nelegální, konkurence (především Red Bull) se bouřila.
„Hodně se dělo v pozadí, my neměli v některých závodech absolutně šanci,“ naznačoval Max Verstappen po jedné z porážek od Norrise. A i když se McLaren bránil s tím, že jejich řešení se pohybuje v rámci pravidel, nová vyhláška pro rok 2025 má tuhle hranu snížit – zadní křídlo musí teď dodržet minimální mezeru a nesmí se během jízdy komplikovaně přepínat.
Problém nejen pro McLaren
Rychlá auta se rodí z nápadů, které FIA buď schválí, nebo zatrhne. V minulosti jsme viděli, co se strhlo kolem dvojitých difuzorů v roce 2009, nebo kolem flexibilních křídel Red Bullu v několika sezonách. Teď je to McLaren a jeho „mini DRS“. Kromě toho F1 odstranila i bod za nejrychlejší kolo, což je další detail, jenž může změnit dynamiku šampionátu. Pro Norrise, jemuž se často dařilo zajet nejrychlejší kola v závěru závodů, to není úplně dobrá zpráva. Kdo se však raduje, je Red Bull, který dlouhodobě považoval posun McLarenu za „nefér“.
Ferrari, Red Bull a souboj o trůn
Zatímco Norris a Piastri tvoří mladičkou dvojici lačnící po dalším triumfu, Ferrari posílilo angažováním Lewise Hamiltona a Red Bull doufá, že se vrátí do plné síly poté, co loni nedokázal konkurovat McLarenu v druhé polovině roku. Pro stáj z Wokingu tak bude klíčové, jestli jejich technické oddělení přijde s další revoluční myšlenkou, aby neutralizovala nové regule o DRS.
Na začátku nového roku 2025 se proto otevírá otázka: Je Norrisův sen o prvním titulu pouhou iluzí, nebo McLaren znovu překvapí konkurenci a navzdory přísnému dohledu FIA se udrží na čele? V královně motorsportu stačí jedna drobná vyhláška a tým se hroutí. Takže jediné, co teď můžeme dělat, je počítat dny do startu sezony a těšit se, co nového přinese boj inženýrů, pilotů a pravidel.