- Petr Zajíc ,
- 21. 02. 2025
Ještě před velkým třeskem chystaným na rok 2026 si Formule 1 pro sezonu 2025 připravila hned několik zajímavých úprav regulí. Od zrušení bodu za nejrychlejší kolo po striktnější pravidla ohledně testů starších monopostů – tohle všechno by měli fanoušci, týmy i piloti rozhodně znát.
Zatímco od roku 2019 si mohli piloti polepšit o extra bod za nejrychlejší kolo (pokud skončili v první desítce), v roce 2025 tato možnost padá. Proč? Sporné situace z minulé sezony, kdy někteří jezdci krátce před cílem přezouvali na čerstvé pneumatiky, aby klíčový bod „ukradli“ konkurenci, vyvolaly vlnu kritiky.
Těžší monoposty a nová váha pilotů: Prostor pro vyšší jezdce
Současné monoposty F1 už tak patří k nejtěžším v historii, a přesto se od letoška zvyšuje minimální hmotnost z 798 kg na 800 kg. Důvodem je navýšení minimální hmotnosti jezdců na 82 kg, což otevře dveře vyšším pilotům, kteří se dříve museli tvrdě omezovat.
Zdravotní dopady jsou přitom nasnadě – lepší výživa, menší tlak na přísné diety, a tudíž i větší šance předvádět stabilní výkony.
Loňská Velká cena v Kataru ukázala, že i mistr volantu může padnout za oběť spalujícím teplotám. Podle nových regulí se tak při předpokládané teplotě 31 °C a vyšší vyhlašuje tzv. „tepelný poplach“. V takovém případě:
„Než riskovat zdraví pilotů, raději povolíme pár kilogramů navíc,“ komentovala změnu FIA ve svém oficiálním vyjádření. Chlazení se navíc kombinuje s upravenými hlavovými opěrkami a novým systémem přívodu vzduchu do kokpitu.
Rookie revoluce: Dvojnásobná šance v trénincích
Další atraktivní novinkou je rozšíření prostoru pro nováčky (rookies). Doposud musel každý tým během sezony uvolnit své vozy jen pro jednu tréninkovou session na jezdce s méně než dvěma odjetými závody. Nyní počet povinných výjezdů stoupl na dvě tréninkové jízdy na každé auto.
To znamená celkem čtyři příležitosti pro mladé talenty. Otázkou je, jak moc týmy tento prostor využijí a zda bude na roštu větší šance uvidět „budoucí hvězdy“ v akci. Právě s ohledem na rok 2026, kdy vstoupí v platnost další zásadní změny, může jít o strategické ladění do budoucna.
Vzpomínáte na loňský brazilský chaos, kdy kvůli extrémnímu počasí neproběhla kvalifikace podle plánu? Letos už by se podobná situace měla řešit jasněji. Pokud se kvalifikace zruší a není čas ji odjet později, určí se postavení na startu podle pořadí v šampionátu jezdců. U Sprint kvalifikace platí totéž.
A co když se během Q3 nespustí stopky žádnému jezdci kvůli červené vlajce? Pak se vezmou výsledky Q2. Nově také platí, že pokud se některý z jezdců odhlásí z GP méně než 75 minut před startem, následující pilot na roštu o jedno místo poskočí.
Limity testů starších vozů: Stop nekonečnému kroužení
Testy starších monopostů byly vždy pojistkou pro týmy, které chtěly v klidu zkoušet nové díly nebo dát svým závodníkům dodatečný trénink. Nyní už ale skončily doby neomezeného testování. Limitem je:
Proslýchá se, že například Lewis Hamilton už své čtyři dny vyčerpal, mimo jiné kvůli neplánovanému testu s Ferrari. A kdo se rozhodne testovat dál, riskuje sankce od sportovních komisařů.
Flexi křídla v hledáčku FIA: Tvrdší testování na obzoru
Od Velké ceny Španělska má FIA v merku takzvaná „flexi křídla“. Jde o přední přítlačná křídla, která se při určitém zatížení prohýbají a umožňují autu získat vyšší rychlost díky snížení odporu. Podobně se znovu řešil i tzv. „Mini DRS“, se kterým si loni zahrávaly některé týmy.
Nově platí přísnější zatěžovací testy, jejichž nesplnění může vést k diskvalifikaci. FIA tak vysílá jasný vzkaz, že hrátky s aerodynamikou a obcházení pravidel nebude tolerovat.