- Jan Matas ,
- 08. 09. 2025
Formule 1 se za poslední roky výrazně změnila (a ne vždy k lepšímu). Zatímco kdysi byla synonymem pro rychlost, lehkost a dravost, dnes piloti krotí vozy, které na startu váží bezmála tunu. Čtyřnásobný mistr světa Max Verstappen proto volá po malé revoluci.
Aktuální pravidla stanovují minimální hmotnost monopostu na 800 kilogramů (bez pilota a paliva). V kombinaci s plnou nádrží se tak vozy šplhají téměř k tisícikilové hranici, což je v historii královny motorsportu absolutní rekord. A právě to je podle Nizozemce zásadní problém.
Příští rok by sice mělo přijít drobné odlehčení na 768 kilogramů, ale Verstappen má jasno, je to pořád málo. Podle něj by se Formule 1 měla vrátit ke standardům z doby před patnácti lety, kdy monoposty vážily lehce přes šest set kilo a působily jako ostré skalpely, ne jako těžkopádné tanky...
„Nejdůležitější je mít lehčí a menší auta. Toho se ale dá dosáhnout jen tehdy, když změníme motory. Ty současné jsou velmi efektivní, ale také dost velké. To dělá auta delšími a zvyšuje nároky na chlazení, takže vozy jsou celkově příliš velké. Myslím, že pokud bychom se mohli vrátit k autům z roku 2010 nebo dokonce ještě starším, bylo by to skvělé, protože si myslím, že by to prospělo závodění. Ale nakonec nejsem ten, kdo dělá rozhodnutí,“ říká Verstappen.
Jeho vzpomínka na rok 2010 není náhodná. Tehdy se totiž ještě jezdilo s atmosférickými motory, které byly výrazně lehčí než dnešní složité turbo-hybridní pohonné jednotky. Právě jejich zavedení v roce 2014 přidalo monopostům zhruba 50 kilogramů navíc. Baterie, elektronika a chladicí systémy zkrátka udělaly své.
Další kila pak postupně přinesla bezpečnostní opatření jako svatozář (halo) a další prvky, až jsme se ocitli u dnešních mastodontů o váze 800 kilogramů.
To, zda Verstappenovo volání po lehčích a mrštnějších formulích někdo vyslyší, ukáží až chystané reformy pravidel. Možné však je, že pokud by se F1 vrátila k agilnějším monopostům z éry Vettela, Alonsa či Buttona, spousta fandů by tleskala vestoje.