čtvrtek, 14. 08. 2025
Hamilton je mnohem zkušenější než Schumacher, říká muž, který pracoval s oběma

Hamilton je mnohem zkušenější než Schumacher, říká muž, který pracoval s oběma

Zatímco se Lewis Hamilton trápí ve Ferrari, přichází nečekaný pohled do zákulisí jeho geniality. Bývalý stratég Mercedesu a současný šéf Williamsu James Vowles vysvětlil, co ho odlišuje od Michaela Schumachera a proč je jako „chobotnice na volantu“.


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 14. 08. 2025
  • , zdroj fotky: F1

Přirozený talent proti mistru preciznosti

Věčná debata o tom, kdo je nejlepším jezdcem všech dob, má novou, fascinující kapitolu. James Vowles, který měl tu čest pracovat u Mercedesu s oběma sedminásobnými mistry světa, nabídl v pořadu High Performance Podcast svůj pohled. A jeho verdikt je jasný.

„Michael nebyl v autě ten nejšikovnější. To byl Lewis,“ prohlásil Vowles. Zároveň ale dodal, že Schumacherova genialita spočívala v něčem jiném. „Věděl, jak ze sebe a z týmu dostat každou milisekundu.“ Naopak Hamilton měl podle něj vrozené, ohromné množství přirozeného talentu.

Chobotnice, která cítí desetinu sekundy

Vowles popsal Hamiltonův přístup k autu barvitou metaforou. „Když vyjedete v prvním tréninku, je jako chobotnice na volantu. Změní téměř každé nastavení a prozkoumá ho. Ale právě to z něj dělá neuvěřitelného jezdce,“ vysvětlil.

Přidal i konkrétní příklad z Velké ceny Brazílie. Simulace týmu radila držet na rovince do kopce sedmý rychlostní stupeň. Nico Rosberg pokyn přesně dodržel. „Během dvou kol Lewis řekl: ‚Tohle mi nesedí,‘ podřadil na šestku – a našel tam desetinu sekundy,“ vzpomínal Vowles. „Lewis je tenhle optimalizátor. Data použije jako výchozí bod, ale má pro to cit, který je nade všechno ostatní.“

Chaos jako metoda

Tento neustálý průzkum a snaha najít absolutní limit má ale i své stinné stránky. Podle Vowlese je pro inženýry někdy obtížné s Hamiltonem pracovat, protože jeho neustálé změny v nastavení vytvářejí chaos.

„Často měnil auto tak rychle, že jste se v tom ztratili,“ přiznal. „Nevíte, kde jste. Pak přijede do boxů a my změníme mechanické a aerodynamické vyvážení a vy si říkáte: ‚OK, v podstatě začínáme od nuly.‘“

Právě to je podle něj důvod, proč se Hamilton občas v průběhu víkendu propadne dozadu. Záměrně zkouší i špatná nastavení, aby se z nich poučil. „Dokáže akceptovat, že bude celý trénink možná na špatném nastavení, ale učí se z toho. A to je celý Lewis,“ uzavřel Vowles. A právě tato schopnost je podle něj jedním z klíčů k jeho legendárnímu statusu, navzdory současnému trápení ve Ferrari.

Ochranný štít nad šampionem. Jak se šéf Ferrari snaží utišit bouři kolem Hamiltona

další zajímavé články