pondělí, 16. 06. 2025
Nejslavnější vytrvalostní závod světa v Le Mans ovládlo potřetí za sebou Ferrari. Po letech zklamání slavil Kubica

Nejslavnější vytrvalostní závod světa v Le Mans ovládlo potřetí za sebou Ferrari. Po letech zklamání slavil Kubica

Ne všechny pohádky začínají v dětství. Některé až po bouračce. A přesně takovou napsal Robert Kubica, když v Le Mans konečně dojel tam, kde možná měl být už dávno. Na vrchol..


  • autor: Jan Matas
  • , vydáno: 16. 06. 2025
  • , zdroj fotky: 24 Heures du Mans

V kolech oheň, v žilách led. Novým Icemanem a nástupcem Räikkönen je Piastri

Po letech bolesti, comebacků, zklamání a minutách ztraceného zlata v LMP2 se polský závodník dočkal. V týmu AF Corse, s nenápadným číslem #83, ale se slavným logem Ferrari na kapotě, si spolu s Hansonem a Yifeiem Ye dojel pro vítězství v největším vytrvalostním závodě světa.

A ne jen tak ledajaké, Ferrari tak ovládlo Le Mans potřetí v řadě. Vždy s jinou sestavou a letos s příběhem, který má víc šrámů než trofejí.

Zatímco všichni čekali, že to opět uvaří tovární posádky #50 nebo #51, karta se obrátila. Kubicova #83 zůstávala většinu závodu nenápadná, mimo dramatické bitvy, bez chyb, bez zbytečných gest. A to bylo klíčové.

Porsche #6 (Campbell–Estre–Vanthoor), které startovalo až z 21. místa po kvalifikační diskvalifikaci, se sice vyšvihlo na pódium a v závěru dokonce přeskočilo obě tovární Ferrari, ale na Kubicův vůz to nestačilo.

Závod byl brutálně vyrovnaný, čtyři favorité v rozmezí 30 sekund. Ale zatímco soupeři sbírali penalizace, chybovali v boxech a bojovali s technikou, Kubicova parta jela jako metronom. Navíc se přidal osud, jediný safety car celého závodu smazal náskok vedoucích aut a vrátil #83 do hry.

Dva poháry pro Polsko, pět značek mezi elitu, Rossi v kačírku

Když už to vypadalo, že se Ferrari samo porazí interními instrukcemi (Kubica dostal zákaz závodit s Giovinazzim ve #51), došlo ke klíčovému momentu. Tovární Ferrari chybovalo, #83 šlo do čela a tam už zůstalo.

Zatímco Cadillac odpadl z čela už během noci, Peugeot, Alpine i BMW se rozpadly dřív než ranní mlha. Peugeot sice chvíli vedl, ale jen díky jiné strategii. BMW? To byl koncert frustrace. A Aston Martin? Bezchybně, ale pomalu.

TOP 10 zůstalo daleko. Po 24 hodinách, kdy se dramaticky střídaly emoce, tempo, počasí i strategie, zůstal v paměti jediný obraz: Kubica na pódiu, v slzách a hlavně se zlatou trofejí nad hlavou. Le Mans mělo nového hrdinu. Nikoliv rychlíka, ale bojovníka.

Radovali se ale i v nižších třídách. V kategorii LMP2 triumfoval tým Inter Europol Competition (Dillmann–Smiechowski–Yelloly), který i přes pozdní penalizaci porazil domácí favority z TDS Panis Racing.

Třetí místo brali Cameron, Deletraz a Hyett – a navrch vítězství v Pro/Am kategorii. Pro Deletraze to byla hořkosladká satisfakce po sérii těsných porážek.

V nově zařazené třídě LMGT3 slavil tým Manthey PureRxcing s vozem Porsche. Sestava Hardwick–Lietz–Pera dojela bez větších zaváhání, zatímco smůlu si vybral tým BMW WRT s Valetinem Rossim. Jejich vůz #46 skončil v Porsche zatáčkách, dřív než mohl do závěru vůbec promluvit.

Cílem projelo v elitní pětce pět různých značek – Ferrari, Porsche, Corvette, Lexus a Aston Martin. McLareny kvůli technickým problémům nedojely vůbec. 

další zajímavé články