pondělí, 09. 06. 2025
Rallye Dakar chce dostat závodníky z komfortní zóny, Macík se ale nebojí: Bude to krásné jako na starých Dakarech

Rallye Dakar chce dostat závodníky z komfortní zóny, Macík se ale nebojí: Bude to krásné jako na starých Dakarech

Rudé moře opět zažije motoristický rachot. Osmačtyřicátý ročník Rallye Dakar startuje 3. ledna v Janbú a na stejném místě i 17. ledna skončí. Saúdská Arábie tak podruhé v řadě hostí celý podnik od začátku do konce (a už posedmé celkově).


  • autor: Jan Matas
  • , vydáno: 09. 06. 2025
  • , zdroj fotky: Rally Dakar

Aston Martin, Mercedes… zapomeňte! Verstappen se po Velké ceně Rakouska přiková k Red Bullu

„Dakar byl vždy o objevování nových zemí. Budeme pokračovat v objevování země (Saúdské Arábie) a naším cílem bude nadchnout nováčky i ty, kteří zde již startovali,“ říká šéf závodu David Castera. 

Organizátoři letos připravili trať dlouhou 8000 kilometrů, z toho 5000 km tvoří rychlostní zkoušky. Zajímavostí je čtveřice etap s oddělenou tratí pro motocykly a zbytek (auta, kamiony), což slibuje různé tempo i techniku. A i když letos nebude závodníci čekat peklo Rub al-Chálí, nebude to žádná písková dovolená.

„Zachovali jsme obtížnost z letošního roku, 70 procent tras bude ale nových,“ dodává Castera. A proč letos vynechávají čtvrtou největší poušť světa? „Je to organizačně složité. Kvůli jedné nebo dvěma etapám je to několik dalších dnů. V budoucnosti se tam asi vrátíme, ale příští rok ne. Písek a duny ale Dakaru chybět nebudou.“

Volno? Ano, uprostřed šílenství čeká závodníky volný den v Rijádu. A pak přijde novinka, která má závodníky vytrhnout z jejich komfortní zóny: hybrid mezi maratonem a Chrono48.

Už pošesté vyrazí i veteráni

„Chceme vás (závodníky) dostat z komfortní zóny. Připravili jsme proto kombinaci maratonské etapy a Chrono48. Nebude mít k dispozici klasický bivak. Říkáme tomu 'refuge marathon stage',“ vysvětluje Castera.

Co to znamená? Ve dvou etapách nebudou mít závodníci přístup ke klasickým mechanikům. Náhradní díly jim do bivaku přivezou jen asistenční kamiony, žádný komfort, žádné sprchy, jen stany a noc pod hvězdami. Skoro jako starý Dakar.

Dvojnásobný vítěz v kamionech Martin Macík to vidí jako posun správným směrem. Hlavně start i cíl v jednom městě zjednoduší přesuny.

„Poslední dva roky hýbou s Dakarem dvě věci, Chrono48 a náročnost etap – kamení a šutry. Teď je důležité, že se nepojede do Empty Quarter (Rub al-Chálí) a nečeká nás tedy 400 a více kilometrů každý den, což je fakt náročné.“

Refuge etapy? Jasný palec nahoru. „Čeká nás stanování jako v Chrono48, ale klasické startování jako při maratonských etapách. Závod to usnadní továrním týmům, ale pro většinu z nás to bude krásné jako na starých Dakarech. Myslím si, že to k tomu patří,“ dodává Macík z týmu MM Technology.

A aby toho nebylo málo, pošesté se pojede i Dakar Klasik. Trať pro veterány motorismu bude mít 7000 kilometrů, z toho rekordních 4500 km v ostrých měřených testech. I stará škola dostane pořádně do těla.

Nejhorší závod, jaký zažil. Frustrovaný Hamilton na katalánské půdě trpěl

další zajímavé články