- Jan Matas ,
- 01. 04. 2025
Lewis Hamilton opět ukázal, že v sobě nosí týmového ducha. Jenže v očích mnoha fanoušků tím přišel o část své ostrosti. Ve Velké ceně Číny nabídl, aby ho Charles Leclerc předjel, protože se necítil dostatečně rychlý.
Velká cena Číny začala pro Hamiltona slibně. Vyhrál sprint, startoval před Leclercem i v samotném závodě a zdálo se, že bude tahounem Ferrari. Jenže kontakt v úvodu a problémy s tempem znamenaly jediné – Charles Leclerc se držel těsně za ním a vypadal rychlejší.
V 16. kole přišel moment, který by od sedminásobného mistra světa čekal málokdo. „Nechte Charlese jít. Já se trápím,“ hlásil přes rádio Hamilton. A pak mu v první zatáčce opravdu uvolnil trať.
Ironií osudu bylo, že televizní přenos omylem přehrál zprávu Ferrari místo Hamiltonova vlastního vzkazu, což rozčílilo šéfa týmu Freda Vasseura. Jeho tým se tak na veřejnosti tvářil jako ten, kdo nařídil výměnu – a ne jako ten, který reagoval na Hamiltonovu vlastní iniciativu.
Déjà vu z Mercedesu
Tohle nebyl první případ, kdy Hamilton dobrovolně nabídl výměnu pozic. V Japonsku 2023, ještě v barvách Mercedesu, se stalo něco podobného. Tehdy přes rádio řekl: „George je mnohem rychlejší než já. Mám velké problémy s nedotáčivostí.“ A pak se zeptal: „Chcete, abych ho pustil?“
Takové gesto není ve Formuli 1 běžné – obzvlášť u legendy, která si vydobyla jméno svou neústupností. Ale Hamilton, zdá se, staví kolektivní výsledek nad vlastní ego.
Komentátor Peter Windsor po závodě nešetřil emocemi. „Zlomilo mi to srdce. Slyšet Hamiltona říkat ‚nemám tempo na Charlese, pustím ho‘... to je přece Lewis Hamilton! Nemohl jsem tomu uvěřit,“ řekl upřímně.
Podle něj Hamilton ztrácí vnitřní oheň, který ho tolik let hnal kupředu.
Zatímco jedni vnímají jeho vstřícnost jako projev zralosti a týmové vyspělosti, druzí v ní vidí známku postupného odcházení.
Výsledky neodpovídají jménu
V závodě nakonec nepomohl nikomu. Ani Leclerc se nedostal na pódium, a oba závodníci byli diskvalifikováni kvůli technickému porušení pravidel. Hamilton tak zůstává v šampionátu až devátý – za jmény jako Albon, Ocon nebo Stroll.
Inženýři Ferrari přitom naznačují, že Leclerc mohl těžit z flexibilnějšího předního křídla, které mu dodalo výhodu. Ať už šlo o techniku, nebo formu, realita je taková, že Hamilton momentálně ztrácí 35 bodů na vedoucího Landa Norrise.