- Petr Zajíc ,
- 21. 02. 2025
Nejrychlejší sport světa, největší platy. Sezona 2025 přináší nejen dramatické změny na startovním roštu, ale i nové finanční žebříčky. Max Verstappen stále kraluje s pohádkovým kontraktem, ale Ferrari dalo jasně najevo, že Lewis Hamilton je pro ně zlatou investicí. Kdo se propadl, kdo si polepšil a kdo v F1 jezdí téměř „za drobné“?
Za volantem monopostu se nehraje jen o vítězství, ale i o miliony – a v tomto závodě stále vede Max Verstappen. Jeho 65 milionů dolarů ročně mu zajišťuje nejen status mistra světa, ale i nejvýnosnější smlouvu v celém padoku. Lewis Hamilton, čerstvá posila Ferrari, si sice polepšil o 10 milionů, přesto jeho 60 milionů nestačí na sesazení nizozemského fenoménu z finančního trůnu.
U Ferrari se přepisují pravidla. Charles Leclerc už není nejlépe placeným jezdcem stáje z Maranella – 34 milionů dolarů mu sice stále zajišťuje výjimečný status, ale v rudé garáži už teď patří druhé housle. Vedle něj se mezi elitou drží Fernando Alonso a Lando Norris, kteří si s 20 miliony dolarů ročně udržují své místo mezi největšími hvězdami motorsportu.
Jezdec | Tým | Plat | Konec smlouvy |
---|---|---|---|
Isack Hadjar | Racing Bulls | $0.5-1m | 2026 |
Jack Doohan | Alpine | $0.5-1m | 2026 |
Liam Lawson | Red Bull | $1m | 2026 |
Oliver Bearman | Haas | $1m | 2027 |
Kimi Antonelli | Mercedes | $2m | 2025 |
Yuki Tsunoda | Racing Bulls | $2m | 2025 |
Gabriel Bortoleto | Kick Sauber | $2m | 2027 |
Lance Stroll | Aston Martin | $3m | Není uvedeno |
Oscar Piastri | McLaren | $6m | 2026 |
Esteban Ocon | Haas | $7m | 2027 |
Jezdec | Tým | Plat | Konec smlouvy |
---|---|---|---|
Nico Hülkenberg | Kick Sauber | $7m | 2027 |
Alex Albon | Williams | $8m | 2027 |
Pierre Gasly | Alpine | $10m | 2026 |
Carlos Sainz Jr. | Williams | $10m | 2027 |
George Russell | Mercedes | $15m | 2025 |
Lando Norris | McLaren | $20m | 2026 |
Fernando Alonso | Aston Martin | $20m | 2026 |
Charles Leclerc | Ferrari | $34m | 2028 |
Lewis Hamilton | Ferrari | $60m | 2026 |
Max Verstappen | Red Bull | $65m | 2028 |
Ve světě, kde se za každý metr tratě platí zlatem, začínají nováčci s kapsami poloprázdnými. Oliver Bearman, Liam Lawson či Isack Hadjar si přijdou na pouhý milion dolarů ročně – v porovnání s hvězdami startovního roštu téměř zanedbatelnou sumu. Hadjar, debutující v barvách Racing Bulls, je dokonce tím, kdo musí začít s nejskromnější výplatou – jeho kontrakt se pohybuje mezi 500 tisíci a jedním milionem dolarů.
Na opačné straně finančního spektra se nachází Lance Stroll, jehož 3 miliony dolarů vypadají na papíře solidně, ale jeho budoucnost v Aston Martinu, kde závodí pod dohledem vlastního otce, je stále zahalena mlhou nejistoty. Ve Formuli 1 totiž není rozhodující bohatství, ale rychlost – a ta dokáže přetavit naději ve slávu stejně rychle, jako může poslat kariéru do propadliště dějin.
Sezona 2025 ukazuje, že stabilita a marketingová hodnota jsou klíčové faktory ovlivňující výplaty jezdců. Lewis Hamilton si přestupem do Ferrari zajistil obří výplatu, zatímco Carlos Sainz u Williamsu dokázal udržet slušný příjem, ačkoliv opustil top tým. George Russell s 15 miliony je zatím v Mercedesu jasnou dvojkou, ale pokud se osvědčí, může jeho cena ještě růst.
Peníze ve Formuli 1 jsou vždy velkým tématem. Letos se ukazuje, že Ferrari a Red Bull nejvíce investují do svých tahounů, zatímco mladíci musí ještě dlouho čekat, než se dostanou k pohádkovým kontraktům.
Bude Hamilton schopen odčinit Mercedesovu ztrátu a ukázat, že Ferrari za něj platí správně? Dokáže Verstappen potvrdit, že je nejen nejrychlejším, ale i nejdražším pilotem? A kdo si svou cenovku v roce 2025 skutečně obhájí?
Odpovědi přinese sezona – a možná i nová vyjednávání, která se již teď odehrávají v zákulisí.