- Petr Zajíc ,
- 07. 12. 2024
Po letech těsných proher a zklamáních může Thierry Neuville konečně slavit svůj první titul v Mistrovství světa v rally (WRC). Historický okamžik přišel na FORUM8 Rally Japonsko, kde tým Toyota GAZOO Racing vybojoval titul výrobců po napínavém posledním dni plném dramatu.
Belgický závodník, společně s navigátorem Martijnem Wydaeghem, měl do posledního dne silnou pozici s náskokem 25 bodů. Klíčovým okamžikem byl však okamžik hned na začátku nedělního závodu, kdy jeho největší konkurent Ott Tänak havaroval a tím ztratil vedení. Neuvillovo vítězství bylo potvrzeno ještě před čtvrtým měřeným úsekem, čímž se stalo neodvratné. „Cítím se skvěle, abych byl upřímný, pracovali jsme na tom dlouho,“ řekl dojatý Neuville, který vedl šampionát už od své výhry na Rallye Monte-Carlo na začátku sezóny, uvádí oficiální web WRC.
„Nemám slov, ale chci poděkovat všem, kteří byli součástí tohoto úspěchu, kteří pro nás bojovali, a celému týmu. Mnohokrát jsme byli opravdu blízko, vždy jsme do toho dali všechno, ale letos jsme byli za to odměněni.“ Tento titul je historický nejen pro Neuvilla a Wydaeghe, ale také pro jejich domovskou Belgii a Hyundai Motorsport, kteří ve WRC působí už deset let.
I když Neuville oslavil svůj zasloužený titul, havárie Tänaka poslala Hyundai do problémů ohledně titulu výrobců. I když měl Hyundai před posledním dnem těsný náskok, vše se otočilo během napínavého Wolf Power Stage, kde Sébastien Ogier, Elfyn Evans a Takamoto Katsuta podali fantastické výkony, díky čemuž Toyota vybojovala svůj osmý titul výrobců v WRC. Těsný rozdíl tří bodů znamenal pro Toyota triumf, a to nejmenší od roku 1983, kdy Lancia vyhrála titul s dvoubodovým náskokem.
V kategorii WRC2 dominoval Nikolay Gryazin, který získal vítězství a sedmé místo v celkovém pořadí. To ale nestačilo k zisku titulu, který si s druhým místem zajistil Sami Pajari. Ten zároveň vyhrál i titul WRC2 Challenger, což je skvělý úspěch pro finskou naději a jeho navigátora Enni Mälkönen. V roce 2025 se mohou fanoušci těšit na ještě více napětí. S rozšířeným kalendářem a novými závody v Saúdské Arábii, Paraguayi a Španělsku to bude sezóna plná nových výzev.