- Jan Matas ,
- 24. 11. 2025
Pozvolna finišující sezona Formule 1 znovu připomíná, že svět závodních kol je extrémně nebezpečný. Zatím poslední velké varování přišlo z Brazílie, kde Gabriel Bortoleto během sprintu na domácí Grand Prix zažil dramatickou havárii. Sám vyvázl téměř nezraněn, ovšem jeho monopost utrpěl totální škody, které znemožnily okamžitou opravu.
„Měl jsem ohromné štěstí,“ přiznal jednadvacetiletý Brazilec, v jeho případě to bylo tak vážné, že žádná část jeho Sauberu C45 se nedala použít při sestavování nového vozu.
V podobných případech tým počítá s finanční ztrátou kolem 1,8 milionu eur, což navíc výrazně ovlivňuje dodržení rozpočtového limitu FIA, který činí přibližně 130 milionů eur.
Situace týmu z Hinwilu se tak komplikuje. Jen den po incidentu na Interlagosu navíc Bortoleto poškodilo další vůz.
„Celou první sezónu ve F1 jezdím téměř bez problémů. A pak mě to potká dvakrát přímo doma v Sao Paulu. Je to trochu trapné,“ komentoval Brazilec. Poslední závodní víkendy si bude muset hlídat stejně jako jeho týmový kolega Nico Hülkenberg.
Britští analytici na základě jeho příkladů sestavili seznam jezdců, kteří v sezóně svým týmům způsobili největší finanční ztráty.
Přesné částky nejsou známy, proto se odhady pohybují jen orientačně. Na špici žebříčku figuruje Gabriel Bortoleto, hned za ním je Júki Cunoda, který rovněž zaznamenal několik havárií.
Na druhém konci seznamu stojí Max Verstappen, jenž se jen zřídka ocitá mimo trať. Pokud jde o týmy, nejméně škod zaznamenal Mercedes. Jeho jezdci Andrea Kimi Antonelli a George Russell patří k těm nejméně rizikovým.
Bortoletova nehoda připomněla tragické okamžiky v historii F1. Poslední smrtelná nehoda se odehrála 5. října 2014 v Suzuce, kdy při dešti bojovali o 16. místo Jules Bianchi (Marussia) a Marcus Ericsson (Caterham).
Bianchi, jenž večer předtím podepsal smlouvu se Sauberem, havaroval ve stejné zatáčce, kde krátce předtím vyjel Sutil. Francouzský jezdec zemřel v červenci 2015 v Nice na následky zranění hlavy při nárazu rychlostí 169 km/h do jeřábu odstraňujícího Sutilův monopost.
Další tragédie se staly o dvacet let dříve. 30. dubna 1994 přišel o život Roland Ratzenberger ve voze Simtek, o den později svět smutnil za hvězdou Williamsu Ayrtonem Sennou.
Právě po této dvojité tragédii začaly autority motorsportu výrazněji řešit bezpečnost závodníků. Kdo ví, jak by dopadl Bortoleto nebýt těchto opatření a preventivním kampaní...