- Petr Zajíc ,
- 12. 11. 2025
„Vůbec nechápu, jak to může být tak špatné,“ přiznal Max Verstappen po šokujícím vypadnutí v kvalifikaci v Brazílii. Přestože v závodě předvedl stíhací jízdu roku a z boxů dojel třetí, Helmut Marko odhalil, na jak tenkém ledě se Red Bull celou sezonu pohybuje.
Byl to víkend plný extrémů. Poprvé ve své kariéře ve Formuli 1 byl Max Verstappen v sobotu vyřazen v první části kvalifikace čistě kvůli nedostatku rychlosti. Jeho vůz RB21 byl naprosto nekonkurenceschopný. Byl to šok pro tým i pro samotného jezdce, jenž v rozhovorech působil bezradně.
„Vůbec nechápu, jak to může být tak špatné,“ pravil Verstappen pro Sky Sports. „Je pro nás v tuto chvíli důležitější pochopit právě tohle.“
Bývalý designér F1 Gary Anderson v komentáři pro The Telegraph poznamenal, že „Verstappen zněl tak ztraceně, jak jsem ho kdy slyšel.“ Expert dodal, že Nizozemec „působil bezradně“, protože obvykle dokáže problém vozu přesně identifikovat, tentokrát byl však zaskočený.
Tým se rozhodl obětovat startovní pozici, porušil pravidla parc fermé, nasadil nový motor a kompletně přestavěl vůz. To znamenalo start z boxové uličky. V neděli to však byl zcela jiný příběh. Verstappen předvedl fenomenální stíhací jízdu a probil se až na třetí místo.
Tento heroický výkon byl však jen slabou náplastí. Lando Norris v McLarenu si dojel pro suverénní vítězství a navýšil svůj náskok v čele šampionátu. Verstappen po závodě uznal porážku v boji o titul... pro Sky Sports uvedl, že Red Bull musí být „realistický“ ohledně svých šancí na titul, a přiznal, že ztratil „příliš mnoho bodů“ na začátku sezony.
Co přesně stálo za sobotním kolapsem? Poradce týmu Helmut Marko pro SPEEDWEEK odhalil, jak citlivý je jejich vůz. „Obecně řečeno, toto je největší nevýhoda závoďáku RB21: auto má tak úzké operační okno, že i ty nejmenší změny mají zásadní dopad,“ vysvětlil Marko.
Do jakých detailů až tým musí jít? „Mluvíme o variacích světlé výšky v rozsahu půl milimetru nebo o změně teploty tratě o pár stupňů.“
Marko zároveň přiznal, že v tom nejsou sami. „S tímto problémem nejsme sami: Mercedes s tím letos rozsáhle bojoval, stejně jako Ferrari.“ Klíčem k úspěchu v závodě tak byla rychlá náprava. „Naštěstí se nám to podařilo na závod opravit, a to je pro mě ten zásadní bod...“
Navzdory Verstappenově stíhací jízdě je McLaren stále podezřívavý. Šéf týmu Andrea Stella naznačil, že výměna motoru mohla Red Bullu dát neférovou výhodu a chce vědět, zda se tato výměna započítá do jejich rozpočtového stropu.
Do konce sezony zbývají tři závody. Ztráta 49 bodů na Norrise je téměř nedostižná. Pokud chce mít Verstappen sebemenší naději, musí v Las Vegas předvést absolutně bezchybný výkon.
Nemelte pantem a radši jezděte! Šéf Ferrari se pustil do svých jezdců