- Jan Matas ,
- 11. 03. 2025
Hlučné motory, rozpálený asfalt a šum v zákulisí: Formule 1 se vrací a s ní i napjaté diskuze o novém ročníku 2025. Nečekaným favoritem se tentokrát zdá být McLaren, tým, který loni triumfoval v Poháru konstruktérů a teď touží definitivně svrhnout krále Maxe Verstappena.
Když loni McLaren s chutí oslavil svůj první titul konstruktérů od roku 1998, mnozí to považovali za překvapení, ale nikoli za šok. Stáj z Wokingu totiž už několik let systematicky buduje konkurenceschopný vůz a zlepšuje infrastrukturu týmu, což se na trati promítá do pozoruhodných výsledků.
Vstup do sezony 2025 proto nemůže být jiný než ambiciózní. Trojí testování v Bahrajnu naznačilo, že McLaren drží laťku nasazenou vysoko a rozhodně nehodlá polevit. Nová MCL39 možná není na první pohled revoluční, ale lidé z padoku naznačují, že se pod hladinou odehrávají opravdová inženýrská kouzla.
Zbraň jménem stabilita: Jak Norris a Piastri ladí týmovou symfonii
Ve formuli 1 platí stará pravda: „Jakkoli dokonalé auto, bez skvělého pilota je to jen kus železa.“ McLaren má ale hned dva jezdce s hladovými instinkty: Landa Norrise a Oscara Piastriho. Oba vyhráli závody v minulé sezoně, čímž potvrdili, že dokážou operovat na hraně možností vozu a přinést rozhodující body.
„McLaren je pryč, McLaren je pryč,“ kroutí hlavou anonymní zdroj z padoku, o němž píše web f1oversteer. Ačkoliv se McLaren údajně v testech potýkal s lehkou nestabilitou zadní části, tým působil klidně, jako by přesně věděl, co dělá.
Když si loni Max Verstappen zajistil čtvrtý titul v řadě, vypadalo to, že jeho dominance zůstává neotřesitelná. Jenže přišla druhá polovina sezony a McLaren rafinovaně dohnal jeho náskok, až se rázem Red Bull ocitl pod tlakem.
„Red Bull jsou interně nervózní z toho, co McLaren naservíruje v Austrálii,“ šeptá se v zákulisí. Otázkou je, zda se u rakouské stáje rozhodnou vrhnout veškeré síly do letošní sezony, nebo už potichu odkloní zdroje na nadcházející ročník, kdy budou platit nová technická pravidla.
Klid před bouří: Proč se Ferrari a další stájí cítí ve stínu McLarenu
Není to jen Red Bull, kdo s údivem sleduje stoupající hvězdu McLarenu. Také Ferrari – vždy hrdý gigant – se minulou sezonu trápilo nekonzistentní rychlostí a občasnou strategickou nejistotou. Přitom v druhé půlce ročníku se Charles Leclerc zvedl a dokázal držet krok s Norrisem a Verstappenem.
Pokud se Ferrari tentokrát podaří lépe přečíst reakce svého auta na různé okruhy a rozluštit citlivou rovnováhu mezi přítlakem a rychlostí na rovinkách, může vzniknout trojboj, o jakém se fanouškům Formule 1 dlouho ani nesnilo.