středa, 12. 03. 2025
Inovace a klidná ruka: McLaren míří za titulem, varuje celý padok

Inovace a klidná ruka: McLaren míří za titulem, varuje celý padok

Hlučné motory, rozpálený asfalt a šum v zákulisí: Formule 1 se vrací a s ní i napjaté diskuze o novém ročníku 2025. Nečekaným favoritem se tentokrát zdá být McLaren, tým, který loni triumfoval v Poháru konstruktérů a teď touží definitivně svrhnout krále Maxe Verstappena.


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 08. 03. 2025
  • , zdroj fotky: Wikimedia Commons / CC BY-SA 4.0

Letecký start do nové sezony

Když loni McLaren s chutí oslavil svůj první titul konstruktérů od roku 1998, mnozí to považovali za překvapení, ale nikoli za šok. Stáj z Wokingu totiž už několik let systematicky buduje konkurenceschopný vůz a zlepšuje infrastrukturu týmu, což se na trati promítá do pozoruhodných výsledků.

Vstup do sezony 2025 proto nemůže být jiný než ambiciózní. Trojí testování v Bahrajnu naznačilo, že McLaren drží laťku nasazenou vysoko a rozhodně nehodlá polevit. Nová MCL39 možná není na první pohled revoluční, ale lidé z padoku naznačují, že se pod hladinou odehrávají opravdová inženýrská kouzla.

Zbraň jménem stabilita: Jak Norris a Piastri ladí týmovou symfonii

Ve formuli 1 platí stará pravda: „Jakkoli dokonalé auto, bez skvělého pilota je to jen kus železa.“ McLaren má ale hned dva jezdce s hladovými instinkty: Landa Norrise a Oscara Piastriho. Oba vyhráli závody v minulé sezoně, čímž potvrdili, že dokážou operovat na hraně možností vozu a přinést rozhodující body.

  • Norrisova zkušenost: Loni vytrvale proháněl Verstappena, i když se nedokázal přiblížit k jeho bodovému zisku doopravdy na dosah. Nicméně od letní pauzy McLarenu nasadil odvážnou sadu upgradů a Norris pak Maxovi „ukrojil“ z náskoku až do konce sezony.
  • Piastriho dravost: Jako relativní nováček prokázal, že se rychle učí a není mu cizí souboj kolo na kolo. Jeho talent přerostl stín mladického očekávání, takže letos může být ještě větším strašákem pro soupeře.

„McLaren je pryč, McLaren je pryč,“ kroutí hlavou anonymní zdroj z padoku, o němž píše web f1oversteer. Ačkoliv se McLaren údajně v testech potýkal s lehkou nestabilitou zadní části, tým působil klidně, jako by přesně věděl, co dělá.

Dilema Red Bullu: Zabrat letos, nebo už sázku odložit?

Když si loni Max Verstappen zajistil čtvrtý titul v řadě, vypadalo to, že jeho dominance zůstává neotřesitelná. Jenže přišla druhá polovina sezony a McLaren rafinovaně dohnal jeho náskok, až se rázem Red Bull ocitl pod tlakem.

„Red Bull jsou interně nervózní z toho, co McLaren naservíruje v Austrálii,“ šeptá se v zákulisí. Otázkou je, zda se u rakouské stáje rozhodnou vrhnout veškeré síly do letošní sezony, nebo už potichu odkloní zdroje na nadcházející ročník, kdy budou platit nová technická pravidla.

  • Scénáře, které Red Bull zvažuje:
    1. Masivní upgrade během prvních pěti závodů.
    2. Kombinovaná strategie – část vývoje směřovat do roku 2025, část již i na rok 2026.
    3. Zaměření na příští rok – riskantní krok, který by znamenal přiznat, že letošek nebude tak úspěšný.

Klid před bouří: Proč se Ferrari a další stájí cítí ve stínu McLarenu

Není to jen Red Bull, kdo s údivem sleduje stoupající hvězdu McLarenu. Také Ferrari – vždy hrdý gigant – se minulou sezonu trápilo nekonzistentní rychlostí a občasnou strategickou nejistotou. Přitom v druhé půlce ročníku se Charles Leclerc zvedl a dokázal držet krok s Norrisem a Verstappenem.

Pokud se Ferrari tentokrát podaří lépe přečíst reakce svého auta na různé okruhy a rozluštit citlivou rovnováhu mezi přítlakem a rychlostí na rovinkách, může vzniknout trojboj, o jakém se fanouškům Formule 1 dlouho ani nesnilo.

další zajímavé články