- Petr Zajíc ,
- 29. 12. 2024
Ještě na začátku roku dominoval Red Bull závodnímu poli, ale v Abú Dhabí skončil na kolenou. McLaren díky úžasným inovacím zrychlil své vozy ukořistil konstruktérský titul. Red Bull však volá po spravedlnosti a tvrdí: „Tohle nebylo fér.“
Rok, který změnil pravidla hry
Vše začalo jako pohádka. Max Verstappen a Red Bull si v Bahrajnu zajistili dominantní vítězství – náskok více než 22 sekund nad ostatními. Jenže jak sezona postupovala, dominance Red Bullu slábla. Poslední závod v Abú Dhabí byl hořkým zakončením: Verstappen skončil šestý, Perez desátý. „Ztráta rychlosti byla frustrující. Vývojové balíčky nepřinesly očekávané výsledky,“ přiznal Christian Horner pro portál The Race.
Naopak McLaren znenadání vyletěl vzhůru. Lando Norris a Oscar Piastri se z pozice outsiderů stali favority, což vyvrcholilo jejich triumfem v Poháru konstruktérů. Red Bull ztratil nejen titul, ale i klid.
Bylo to fér? Red Bull tvrdí, že ne
Red Bull veřejně zpochybnil inovace McLarenu. Největší spor vyvolaly tzv. „mini DRS křídla“, která měla údajně poskytovat nelegitimní výhodu. FIA sice zakázala jejich používání po zásahu Red Bullu, ale škody byly již napáchány. „Cítíme, že konkurence získala výhodu, která nebyla v souladu s pravidly,“ prohlásil Horner.
Dalším bodem sporu byla údajná manipulace s chlazením pneumatik pomocí vody. Red Bull podal stížnost, ale FIA nenašla žádné důkazy o porušení pravidel. „Inovace je to, co nás žene vpřed. Red Bull by měl spíše hledat způsoby, jak nás dohnat,“ vzkázal Zak Brown ze stáje McLarenu.
Co přinese rok 2025?
Pro Red Bull je ztráta konstruktérského titulu tvrdou ranou, ale řidičský titul Maxe Verstappena stále dokazuje jejich sílu. Přesto Christian Horner naznačil, že příští rok bude klíčový: „Nemůžeme dopustit, aby se historie opakovala. Musíme si dávat větší pozor, jak naši soupeři hrají, a reagovat včas a adekvátně. A samozřejmě se také musíme sami posouvat,“ zavelel.