- Petr Zajíc ,
- 19. 10. 2025
Za svou bohatou kariéru odjel stovky závodů, ale jen třikrát musel sklonit hlavu kvůli diskvalifikaci. Od úmyslného lhaní stevardům po milimetrové technické prohřešky... toto jsou všechny okamžiky, kdy byl Lewis Hamilton vyloučen ze závodu Formule 1.
Poprvé a naposledy byl sedminásobný šampion vyloučen za porušení sportovních, nikoli technických pravidel. Během Velké ceny Austrálie v roce 2009 se odehrál incident, který vešel ve známost jako „Liar-gate“. V závěru závodu za safety carem vyjel Jarno Trulli z Toyoty mimo trať a Hamilton jej předjel. Po konzultaci s týmem McLaren však Trulliho na pokyn inženýra pustil zpět před sebe.
Jenže po závodě dostal Trulli penalizaci za předjíždění v režimu safety car. Hamilton přitom stevardům tvrdil, že žádný pokyn k puštění soupeře zpět nedostal, třebaže médiím řekl pravý opak. O týden později v Malajsii se objevila nahrávka týmové komunikace, která Hamiltonovu lež odhalila. Stevardi případ znovu otevřeli a Brita za úmyslné matení diskvalifikovali. Tým McLaren tehdy vyvázl s podmíněným trestem na tři závody.
Na další vyloučení si britský pilot počkal dlouhých čtrnáct let. Po Velké ceně USA v roce 2023, kde dojel na skvělém druhém místě za Maxem Verstappenem, jeho vůz Mercedes neprošel technickou kontrolou. Důvodem bylo nadměrné opotřebení podlahové desky, jejíž tloušťka klesla pod povolenou hranici devíti milimetrů.
Tým se bránil tím, že za opotřebení mohl extrémně hrbolatý povrch okruhu v Austinu v kombinaci se sprintovým formátem víkendu, který jim poskytl méně času na optimální nastavení vozu. Stejný prohřešek tehdy komisaři odhalili i u Charlese Leclerca z Ferrari, pročež byli oba jezdci bez milosti diskvalifikováni.
Zatím poslední černý puntík přišel letos na jaře během Velké ceny Číny, kde Hamilton závodil už v barvách Ferrari. A důvod byl prakticky totožný jako v Austinu. Technický delegát FIA po závodě zjistil, že skluznice na podlaze jeho vozu byly opotřebené pod povolený limit devíti milimetrů... naměřil hodnoty 8,5 a 8,6 mm.
Jelikož se jednalo o jasné porušení technických předpisů, následovala okamžitá diskvalifikace. Tým Ferrari se hájil tím, že „špatně odhadl míru opotřebení o malý zlomek“ a neměl v úmyslu získat jakoukoli výhodu.
Krize u Ferrari se prohlubuje, tým je pod drobnohledem FIA a hrozí odchod šéfa Vasseura