neděle, 18. 05. 2025
Horner mlčí, Verstappen zuří. Red Bull má podezření na skrytou výhodu McLarenu

Horner mlčí, Verstappen zuří. Red Bull má podezření na skrytou výhodu McLarenu

Zatímco McLaren letos vládne tratím, Red Bull skládá střípky záhady. Co dělá soupeř jinak, že jeho pneumatiky drží, zatímco Verstappen trpí? Podezření padá na šikovně schovaný trik v brzdovém systému.


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 16. 05. 2025
  • , zdroj fotky: F1

McLaren pod drobnohledem: Brzdí chytřeji než ostatní?

Z černého koně se stal predátor. McLaren letos ve Formuli 1 drtí konkurenci a Red Bull ztrácí půdu pod nohama. Zatímco loni vládl Max Verstappen s drtivou převahou, letošní sezona je jiná. V Miami byl zbržděn nejen na trati, ale i technickými problémy, které ho připravily o možnost bojovat o výhru.

„Brzdy nefungovaly tak, jak měly,“ komentoval po závodě frustrovaný Verstappen.

Podezření padá na McLaren, přesněji na jejich záhadné metody chlazení brzd a pneumatik.

Trik, který možná mění skupenství… a závody

Red Bull podle zprávy AMuS věří, že McLaren využívá systém, který pomocí tzv. fázově přechodových materiálů stabilizuje teplotu v brzdových kanálech. V praxi by to znamenalo, že brzdová ventilace se neohřívá lineárně, ale „přepne“ mezi pevným a kapalným skupenstvím – při zachování teplotního rovnovážného bodu.

To znamená jediné: guma se nepřehřívá, pneumatiky drží přilnavost, degradace je menší. A to je ve světě, kde desetina sekundy rozhoduje o titulech, klíčová výhoda.

FIA zasahuje. Ale pozdě?

Red Bull už přiměl FIA k zásahu – McLaren musel upravit zadní křídlo kvůli nadměrnému ohýbání. Nyní je pod palbou jejich přední křídlo a brzdové kanály.

Christian Horner, šéf Red Bullu, však na přímé otázky o možném kopírování mlží: „To uvidíme,“ odpověděl stručně.

McLaren zatím mlčí, ale mechanici před závody doslova staví barikády kolem brzdových otvorů. A Horner byl viděn, jak si v Miami bedlivě prohlíží Piastriho auto. Náhoda?

Špatný recept? Red Bull testuje vlastní verzi triku

Zatímco McLaren kráčí vpřed, Red Bull se pokusil napodobit jejich systém. Výsledek? Zatím spíš opačný efekt – vliv na chování monopostu byl negativní. RB21 totiž letos znovu trpí na přehřívání pneumatik, což bylo patrné nejen v Miami, ale i na dalších tratích.

Paradoxně právě Suzuka s novým asfaltem „zachránila“ Red Bull, když změněné vlastnosti trati neutralizovaly výhodu McLarenu.

Co bude dál?

  • FIA připravuje technickou direktivu o flexibilních křídlech (už pro Španělsko)
  • Red Bull zkoumá každé „záhadné“ řešení McLarenu
  • Verstappen je nespokojený, tlak na tým roste
  • McLaren dál mlčí, ale dominuje

Bude se Red Bull muset smířit s tím, že jejich dominance končí, anebo znovu přijde s převratným řešením? 

Leclerc prozradil víc, než měl. Ferrari chystá vylepšení a Hamilton má důvod doufat

další zajímavé články