- Jan Matas ,
- 28. 08. 2025
Je mu teprve třiadvacet, přesto už Filip Salač kroutí osmou sezonu ve světovém šampionátu silničních motocyklů. V Moto2 je jediným českým jezdcem, pravidelně sbírá body a čtyřikrát v kariéře stál na stupních vítězů.
Salač v Toskánsku řádil, předjížděl i útočil. Pak přišla bolest a bylo po nadějích
Letos ale na pódium stále čeká (nejlépe byl pátý, naposledy v Maďarsku osmý). Do toho mu po sezoně končí smlouva v týmu Elf Marc VDS a jeho budoucnost zůstává otevřená.
Situaci pozorně sleduje i bývalý jezdec MotoGP a dnes komentátor Karel Abraham. „Vím, že i nyní v Maďarsku to Filip usilovně řešil. Nejspíš začíná být mírně nervózní a nedivím se mu, že před zámořským turné, do něhož zbývají dva závody, to chce mít vyřešené,“ říká v interview pro ČT Sport.
Na přestupovém trhu už podle Abrahama není moc volných židlí. „Těch variant, kde může jezdit, už moc není. Teď se čeká, jak se rozhodne jeho bývalý kolega z týmu Toni Arbolino, a hned dalším na řadě, kterého budou týmy řešit, je podle mě právě Filip,“ vysvětluje.
V Moto2 jsou výsledky rozhodující. Kdo je vidět na obrazovce, přitáhne i sponzory. „Jsou důležité, protože znamenají být víc viděn v televizi, mít lepší sponzory a tak dále. Nejvíc jsou samozřejmě stupně vítězů, ale na ty se zatím Filip v sezoně nedostal,“ říká brněnský rodák.
Abraham přesto Salače hájí. „Určitě má na to, aby některé závody zajel lépe, než je zajel. To se ale dá říct úplně o každém. V posledních závodech musím uznat, že má opravdu smůlu. Opravdu ho tam někdo zdržel, několikrát spadl kvůli jiným jezdcům. Na Red Bull Ringu mu praskl výfuk, v Maďarsku jeho mechanici čekali nevím na co. Tyhle věci se mu teď dějí, hlavně v kvalifikacích. To ho může demotivovat i pro závod, protože pak musí o dost víc makat, aby se dostal aspoň někam dopředu. Ale podle mě má Filip určitě na víc. Možná v tom hraje roli i psychika, zvlášť teď, kdy řeší, co bude a nebude v příští sezoně,“ přemítá.
Vedle výsledků rozhodují i finance. „Je to různé. V Moto2 může mistr světa ročně brát až milion eur včetně prémií. Ale pak jsou ti, kdo jezdí zadarmo a přivedou sponzory. To znamená minimálně sto tisíc eur, méně v žádném případě. Průměr je tam tak půl milionu až šest set tisíc eur,“ popisuje Abraham trh.
Jak je na tom Salač konkrétně, přesně neví. „Podle toho, jak jsem s ním hovořil, tak by spíš měl dostávat nějaké nižší peníze,“ odhaduje muž, který sám strávil v MotoGP osm sezon.
Jedním z trumfů, které mohou Salačovi pomoct, je i návrat Velké ceny Brna do kalendáře. „Hraje tam totiž roli trochu i politika, protože Filip je jediným českým závodníkem v seriálu a pořádající organizace Dorna Sports chce, aby pořádající země měla na velké ceně také svého reprezentanta,“ připomíná Abraham.