- Jan Matas ,
- 01. 04. 2025
Formule 1 se znovu zmítá mezi nostalgií a pokrokem. Zatímco se blíží revoluce plánovaná na rok 2026, zákulisím kolují zvěsti o návratu k motorům V10. A Fernando Alonso dává jasně najevo: pokud se to stane, může to být jeho konec.
Kdo by si nevzpomněl na řev starých desetiválců? Na dobu, kdy se auta třásla jako rozzuření býci a benzín tekl proudem. Nápad vrátit se k těmto motorům ale přichází v době, kdy se F1 profiluje jako technologický lídr v oblasti udržitelnosti. A právě v tom vidí Fernando Alonso zásadní problém.
„Miluji éru V10 a jejich zvuk, ale dnes žijeme v jiném světě,“ řekl španělský veterán pro deník Marca. „Máme neuvěřitelný motor, který spotřebuje třetinu paliva oproti těm starým. Nelze ignorovat dobu, ve které žijeme.“
Zní to jako diplomatická odpověď, ale mezi řádky je slyšet obava. Proč? Protože změna motorových pravidel by mohla naprosto změnit jeho budoucnost v šampionátu.
Na sezonu 2026 má Alonso velké plány. S Aston Martinem a novým partnerstvím s Hondou míří na poslední pokus vybojovat třetí titul – ve 45 letech! A není v tom sám. Lawrence Stroll do týmu nalil stovky milionů, buduje nové technologické centrum i větrný tunel. A především – sází na nové motorové předpisy.
Zrušení tohoto směru by celý plán rozmetalo. A Alonso by se možná musel rozloučit nejen s nadějí na titul, ale i s místem na startovním roštu.
Nápad vrátit se k V10 není bez kouzla. Není divu, že na paddocku tahle představa zašuměla jako motor ve vysokých otáčkách. Ale je to spíš sentiment než vize. Alonso trefně připomíná, že evoluce sportu není jen o rychlosti nebo hluku.
„Je to jako říkat, že už nepotřebujeme halo. Prostě postupujeme kupředu,“ podotkl. „Máme dobrou F1, máme dobrý sport. Je těžké vymyslet něco, co nás posune dál – ale návrat zpět to rozhodně není.“