středa, 02. 04. 2025
Fernando Alonso: Miloval jsem V10, ale je čas žít v přítomnosti

Fernando Alonso: Miloval jsem V10, ale je čas žít v přítomnosti

Formule 1 se znovu zmítá mezi nostalgií a pokrokem. Zatímco se blíží revoluce plánovaná na rok 2026, zákulisím kolují zvěsti o návratu k motorům V10. A Fernando Alonso dává jasně najevo: pokud se to stane, může to být jeho konec.


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 31. 03. 2025
  • , zdroj fotky: profimedia

Návrat legendy, nebo cesta zpět? V10 motory rozdělují F1

Kdo by si nevzpomněl na řev starých desetiválců? Na dobu, kdy se auta třásla jako rozzuření býci a benzín tekl proudem. Nápad vrátit se k těmto motorům ale přichází v době, kdy se F1 profiluje jako technologický lídr v oblasti udržitelnosti. A právě v tom vidí Fernando Alonso zásadní problém.

„Miluji éru V10 a jejich zvuk, ale dnes žijeme v jiném světě,“ řekl španělský veterán pro deník Marca. „Máme neuvěřitelný motor, který spotřebuje třetinu paliva oproti těm starým. Nelze ignorovat dobu, ve které žijeme.“

Zní to jako diplomatická odpověď, ale mezi řádky je slyšet obava. Proč? Protože změna motorových pravidel by mohla naprosto změnit jeho budoucnost v šampionátu.

Hodiny tikají: Alonso, Honda a poslední šance

Na sezonu 2026 má Alonso velké plány. S Aston Martinem a novým partnerstvím s Hondou míří na poslední pokus vybojovat třetí titul – ve 45 letech! A není v tom sám. Lawrence Stroll do týmu nalil stovky milionů, buduje nové technologické centrum i větrný tunel. A především – sází na nové motorové předpisy.

  • Alonso prodloužil smlouvu do konce roku 2026 právě kvůli této změně.
  • Honda, poháněná ambicemi a touhou po návratu na vrchol, investuje do vývoje nové jednotky.
  • Celý projekt stojí na tom, že „nové F1“ bude jiná – rychlejší, úspornější, technologicky nadupaná.

Zrušení tohoto směru by celý plán rozmetalo. A Alonso by se možná musel rozloučit nejen s nadějí na titul, ale i s místem na startovním roštu.

Formule 1 mezi pokrokem a romantikou

Nápad vrátit se k V10 není bez kouzla. Není divu, že na paddocku tahle představa zašuměla jako motor ve vysokých otáčkách. Ale je to spíš sentiment než vize. Alonso trefně připomíná, že evoluce sportu není jen o rychlosti nebo hluku.

„Je to jako říkat, že už nepotřebujeme halo. Prostě postupujeme kupředu,“ podotkl. „Máme dobrou F1, máme dobrý sport. Je těžké vymyslet něco, co nás posune dál – ale návrat zpět to rozhodně není.“

další zajímavé články