středa, 12. 03. 2025
Ferrari ve varu: Hamilton kopíruje Leclercovu „smrtící“ techniku v zatáčkách

Ferrari ve varu: Hamilton kopíruje Leclercovu „smrtící“ techniku v zatáčkách

Zaprášené okraje zatáček na bahrajnském okruhu, vnitřní záběry z kokpitu, kde se brzdový pedál i plyn dotýkají téměř současně. Lewis Hamilton si zjevně bere lekci z arzenálu Charlese Leclerca. Má tahle „dynamitová“ kombinace brzdy a plynu spasit italskou stáj na cestě za titulem?


  • autor: Petr Zajíc
  • , vydáno: 08. 03. 2025
  • , zdroj fotky: Scuderia Ferrari HP

Dvojitá hrozba: Leclercův podpisový styl a Hamiltonova adaptace

Ferrari před sezonou 2025 ohlašovalo, že jejich největšími hvězdami budou právě Lewis Hamilton a Charles Leclerc. Pro mnohé šlo o překvapující duo – jeden je sedminásobný šampion a nový akvizitor, druhý je ikonou moderní éry Maranella a domácím miláčkem fanoušků.

Teď se podle dat z testů v Bahrajnu ukazuje, že Hamilton začíná opisovat Leclercovu vyhlášenou fintu: „Trochu plynu, trochu brzdy, a to klidně zároveň.“ Tento manévr, kterému se někdy říká „overlap brzdy a plynu”, dovoluje autu plynuleji zatáčet a udržovat vyšší rychlost i ve zrádných zatáčkách.

„Leclerc tuhle techniku využívá bravurně, přidává plyn už při brzdění, což je dynamit pro kvalifikace,“ vysvětlil komentátor na Eurosportu. A v datových výstupech inženýrů Ferrari se prý objevují stopy, že Hamilton se pouští do téhle hry také.

Jak se to rýsuje se SF-25: Nápadně klikatá cesta k titulu?

Ferrari samo sice odprezentovalo SF-25 jako krok vpřed, ale šeptanda z padoku je méně nadšená. Mercedes údajně postavil auto, které v testech působí špičkově stabilně, a McLaren zase vypadal až nepochopitelně rychle. „Ferrari nevypadalo přátelsky k jízdě,“ shrnul situaci expert Alex Brundle.

A Hamilton, který v minulém týmu trpěl nedostatečně konzistentními vozy, se prý otáčí za mocným stínem McLarenu. „Srdce by mu možná zaplakalo,“ říkají někteří, protože McLaren ho před rokem 2013 vynesl na výsluní. Teď to vypadá, že tam možná dojde na solidní triumfy bez něj.

Přestupová melancholie

Lewis Hamilton je ve Ferrari nový a tváří týmu zůstává Charles Leclerc – kluk, který pro mnohé představuje největší naději Scuderie. Bude se muset Hamilton smířit s pozicí „druhého jezdce“? Nebo jde jen o dočasný stav, než pochopí duši rudého monopostu a stane se rovnocenným lídrem?

  • Problém číslo jedna: Přivyknout stylu italské stáje – od taktiky pitstopů až po zcela jiné set-upy.
  • Problém číslo dvě: Silná motivace Leclerca. Mladý Monačan nebude chtít přepustit roli jedničky – a už vůbec ne jezdcům zvenčí.
  • Problém číslo tři: Letošní konkurence je nahuštěná – Red Bull, McLaren, a teď i zjevně silné Mercedesy.

Jak se ale zdá, Hamilton je odhodlaný. S ironickým úsměvem zmiňuje, že se zaměřuje na „Sebův styl a práci s inženýry”, přičemž naráží na Sebastiana Vettela, který kdysi v Ferrari exceloval a spolupracoval s inženýrem Riccardem Adamim.

Co s tím Hamilton: Dokáže najít sladký bod v novém autě a ohrozit McLaren?

Zásadní otázkou zůstává, zda je SF-25 hodna boje o titul. Leclerc tvrdí, že „samotné auto má potenciál, ale musíme ho odemknout”. Hamilton, který už jednou dokázal otočit kolo dějin (když roku 2013 odešel k Mercedesu a rozjel éru dominance), si jistě věří, že se dá i tentokrát něco zvrátit – ovšem s ohledem na „dynamitový“ styl jízdy, který nese charakteristický rukopis Leclerca.

Pokud se Ferrari podaří auto doladit tak, aby nebylo přehnaně náročné na ovládání, a Hamilton s Leclercem spojí síly místo toho, aby se hašteřili o pozici jedničky, mohla by rudá stáj zamíchat kartami. Pro některé romantiky je vidina Hamilton + Leclerc v boji o double mistrovství fantastická. Pro cyniky jde o další potenciální italské melodrama, které skončí jako roztříštěné sny o titulu.

Jestli se Hamilton rozhodne plně přijmout Leclercovu „brzda-plyn“ metodu a rozbalí ji naplno třeba v australských ulicích, bude zajímavé sledovat reakci jeho bývalého týmu v Brackley. Zda se to povede, zjistíme, až se závodní maraton definitivně rozběhne. 

další zajímavé články