- Jan Matas ,
- 03. 02. 2025
Tour de France by se mohla inspirovat olympijskými hrami v Paříži a obohatit závěrečnou etapu na Champs-Élysées o atraktivní kopcovitý okruh kolem Montmartru.
Oddech od Tour de France: Medailemi ověnčený britský cyklistický fenomén mění směr kariéry
Společnost Amaury Sport Organisation (ASO), která závod pořádá, podle deníku Le Parisien předložila pařížské policejní prefektuře návrh na zařazení trojitého stoupání na kopec Montmartre do posledního dne Tour. Tím by se tradiční okruhový závod v ulicích Paříže proměnil v atraktivnější podívanou.
Po obrovském úspěchu olympijského silničního závodu, který v červenci přilákal do pařížských ulic přes půl milionu diváků, by závěrečná etapa Tour de France 2025 mohla nabídnout podobné vzrušení. Plánovaná změna by také vzdala hold olympijským hrám z roku 2024, kdy se Tour kvůli přípravám na tuto sportovní událost nekonala v Paříži, ale v Nice. Rok 2025 navíc představuje jubilejních 50 let od chvíle, kdy závěrečná etapa Tour poprvé zamířila na ikonická Champs-Élysées.
ASO navrhuje, aby závěrečná etapa vedla přes kopec Montmartre se stoupáním kolem náměstí Sacré-Cœur. Toto místo, známé svou náročností i unikátní atmosférou, se během olympiády stalo centrem nezapomenutelných momentů a tisíce fanoušků sledovaly závod přímo z pařížských uliček.
Nové pořádky v cyklistice? Ikonický Pogačar přesedá na nejdražší sedlo planety
Zatímco by cílem stále zůstávala slavná třída Champs-Élysées, návrh zahrnuje opuštění tradičních okruhů kolem Vítězného oblouku, Place de la Concorde a Louvru. Závěrečná etapa by tak získala více dynamiky, aniž by přišla o svůj ikonický závěr.
Závěrečná etapa Tour de France se však od roku 1989 změnila v symbolickou oslavu vítěze ve žlutém trikotu. Legendární triumf Grega LeMonda, který tehdy v závěrečné časovce doslova na poslední chvíli převzal vedení v celkové klasifikaci, zůstal posledním momentem, kdy se o vítězi rozhodovalo až v poslední den. Od té doby je tento den spíše příležitostí pro vítěze, aby slavil po boku svých týmových kolegů, zatímco sprinteři bojují o vítězství na Champs-Élysées.
Zatímco olympijský závod přinesl mimořádné emoce, technický ředitel Tour Thierry Gouvenou se staví k myšlence opakovaného výstupu na Montmartre skepticky. „Nebyla by to přijatelná varianta,“ uvedl. Hlavním problémem jsou logistické komplikace spojené s organizací takové etapy.
Peloton Tour de France, čítající až 176 jezdců, je totiž výrazně větší než 90 jezdců na olympijských hrách. Úzké dlážděné ulice kolem Montmartru, zejména Rue Lepic, navíc neumožňují dostatečný průjezd týmových vozů. Mechanické problémy by tak mohly způsobit vážné komplikace.
„Úzké pasáže, které vedly směrem k Montmartru, byly během olympiády jen těžko sjízdné. Pokud by bylo potřeba poskytnout mechanickou pomoc, nebylo by možné ani otevřít dveře servisních vozidel,“ dodal Gouvenou. „Pro Tour de France by to za současných podmínek nebylo proveditelné.“
Přestože myšlenka na zařazení Montmartru do závěrečné etapy vzbuzuje nadšení, její realizace je vzhledem k technickým a organizačním omezením prozatím nepravděpodobná. Pro ASO tak zřejmě zůstane pouze snem.